התרגשות רבה נרשמה במהלך אירוע השקת ועידת החדשנות ישראל־סין הרביעית שהתקיימה לפני מספר שבועות במשרד החוץ בירושלים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא סין וואנג צ'ישאן, ביקרו בכמה דוכנים של חברות טכנולוגיה וסטארט־אפים והתרשמו באופן אישי מהיצירתיות והתעוזה של הממציאים והמפתחים הישראלים. התחנה הראשונה שבה עצרו השניים הייתה הדוכן של חברת ההייטק הישראלית IRP סיסטמס, שם קיבלו הסבר ממנכ"לית החברה מורן פרייס (41) על מערכות ההנעה החשמליות החדישות והמהירות שמפתחת החברה, ואף הפעילו בעצמם רכב שזכה באליפות העולם למכוניות שלט תחרותיות. 



מה שהנוכחים באירוע לא ידעו הוא שבעשור האחרון התמחתה IRP סיסטמס בעיקר בפיתוח ובמכירה של מערכות הנעה חשמלית ומוצרים עתירי ביצועים לשוק התעופה בארץ ובעולם, וכי ההחלטה להרחיב את מוטת הכנפיים גם אל תעשיית הרכב העולמית הייתה מהלך דרמטי עבור החברה הקטנה והאיכותית, שאותה הקים ב־2008 בעלה של מורן, פול פרייס, המשמש גם כמנהל הטכנולוגיות הראשי שלה.



"לפני כשנתיים הבנו שהטכנולוגיה שפיתחנו לעולם התעופה בתחום ההנעה החשמלית מתאימה כמו כפפה ליד לשוק ה־e־mobility העולמי, שבדיוק התחיל לתפוס תאוצה, ושהיא יכולה להאיץ את הפיכתו ל'מאס מארקט'", מסבירה פרייס, מהנדסת אלקטרוניקה ובוגרת תוכנית המנהלים "קלוג רקנאטי". "היו לנו הידע והמוניטין, וכבר צברנו ניסיון מאוד משמעותי בפעילות שלנו בשוק התעופה העולמי, שהוא תחום מאוד תובעני. ידענו שזה יתרון שלנו על פני הרבה יזמים אחרים, שמתמקדים בעיקר בחדשנות הטכנולוגית ופחות בשלבים שאחר כך".



איך בא לידי ביטוי הוותק והניסיון שצברתם?


"במהלך השנים בשוק התעופה פיתחנו IP ייחודי, בנינו צוות אורגני יצירתי שרץ איתנו למרחקים ארוכים, ולמדנו המון על ניהול תהליכים של כל חיי המוצר - משלב הרעיון ועד לייצור סדרתי, התקנות, רישוי ותמיכה בלקוח. יש לנו שורה של מוצרים שכבר מותקנים במטוסים מסוגים שונים וגם בכלי טיס חשמליים. המערכות שלנו גם מותקנות בכלי רכב דו־גלגליים, כמו אופנועים חשמליים. בנוסף, אנחנו כבר זמן רב בייצור סדרתי של מערכות הנעה למכוניות שלט תחרותיות. עברנו גם תקופות לא קלות. ההתמודדות של חברה קטנה שמנסה לגדול, מול שחקנים גדולים ומול הרשויות, היא לא דבר פשוט. ובכל מקרה, ההחלטה להיכנס גם לתעשיית הרכב העולמית לא באה לנו בקלות".



למה?


"קודם כל כי היא דרשה השקעה מאוד מסיבית בפיתוח ובתשתיות, שזה משהו שהיה מעבר ליכולות המימון העצמיות שלנו. ההחלטה הזו בעצם חייבה אותנו לנקוט צעד שמעולם לא עשינו קודם לכן - לגייס משקיעים. כלומר, להכניס את המשקיעים הנכונים בזמן הנכון. השקענו המון אנרגיה בתהליך הגיוס, והיו הצעות אטרקטיביות על השולחן, אבל איכשהו התהליך לא התכנס. בסופו של דבר, רן אחיטוב, שהוא חבר קרוב שמלווה אותנו מיומה הראשון של החברה, ואבי אייל, שהפך לחבר גם כן, שניהם מקרן Entrée Capital, הפכו למשקיעים שלנו".



וזאת הייתה עבורך ההחלטה הפיננסית־עסקית המשמעותית ביותר שקיבלת כמנכ"לית החברה?


"לחלוטין, כי מבחינתי, משקיע הוא אף פעם לא רק משקיע פיננסי, אלא שותף לדרך במלוא מובן המילה. היה לנו ברור שאנחנו לא הולכים במסלול הקלאסי של רעיון - ואז גיוס כסף כדי לממש אותו. בחרנו בדרך קצת יותר קשה וארוכה, אבל נכנסנו לעולם הסטארט־אפ עם הרבה בשלות וניסיון, וגם עם הרבה תובנות שצברנו בדרך. ואכן, מהחיבור שלנו עם רן, אבי והקרן למדנו שכשיש סינרגיה, אמונה ביכולות ופרגון, כל האנרגיה מנותבת לעשייה חיובית - וההתקדמות של החברה מואצת. מעין 'כדור שלג של הצלחות'". 



ואיך זה התבטא בשטח?


"בדיוק כשהתחלנו לעבוד איתם, קרו לנו כמה דברים טובים. למשל, התנענו הוכחת היתכנות ברכב חשמלי, שמבוצעת בשיתוף פעולה מקומי עם מעבדת החדשנות של רנו, ניסאן ומיצובישי בישראל, שהעמידה לרשותנו רכב כזה. במקביל, נבחרנו לספק מערכת הנעה לאופנוע חשמלי חדשני, והתחלנו לפתח מערכת הנעה למטוס נוסעים חשמלי. בוועידת החדשנות ישראל־סין אף נבחרנו על ידי רשות החדשנות הישראלית להיות אחת מחמש החברות שיציגו בפני סגן נשיא סין והמשלחת שליוותה אותו. יכול להיות שחלק מהדברים היו מתרחשים בכל מקרה, אבל אין ספק שהרוח הגבית שקיבלנו מ־Entrée מקרינה לכל הכיוונים, כולל לעובדים, ללקוחות, לספקים ובעצם לכל השותפים לעשייה".



איזו “עצת זהב" היית מעניקה למנהלים צעירים בתחילת דרכם?


“להעז - ולא לפחד מהצלחה. למדתי שבאופן פרדוקסלי, אנשים מפחדים יותר מהצלחה מאשר מכישלון. המחשבה ‘מה יקרה אם אצליח' טומנת בחובה לא פחות חששות ואי־ודאות מאשר ‘מה יקרה אם אכשל'. אנחנו כאן לזמן קצוב, וצריך להעז ולעשות דברים שמאמינים בהם".



מנהלים מחליטים
ההחלטות הפיננסיות שמקבלים מנהלים ואנשי עסקים הן קריטיות להצלחת החברות שבראשן הן עומדים. להקשיב לבטן? להתייעץ? ועל מי לסמוך?
"מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שחושף את ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות שקיבלו מנהלים ישראלים בדרך להצלחה שלהם ושל החברות, העסקים והסטארט־אפים שאותם הם מובילים, גדולים וקטנים כאחד, לצד האתגרים שניצבו בדרכם – וגם את ההחלטות שהיו פחות מוצלחות, אך שמהן הם למדו והסיקו מסקנות חשובות.