בעקבות דוח ה-OECD, שבו הארגון הכלכלי החשוב הזהיר מהאטה בצמיחה הישראלית ומגידול בגירעון, ענת דוידוב וחגי גולן דיברו היום (רביעי) עם הפרשן הכלכלי של גלובס עמירם ברקת, בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, וניסו להבין - האם ה-OECD הוציא כרטיס צהוב לשר האוצר משה כחלון?



גולן פתח את השיחה ושאל את ברקת "הם נלחצים? אני חושב שהכלכלנים רואים את הכותרות בתקשורת, שומעים את צלצול פעמון של הבחירות ומוציאים דוח שאנחנו בבעיה", על כך ענה ברקת כי הוא "לא יודע אם הדוח הזה הוא בעקבות פרסומים על נתוני הגרעון האחרונים, כי בסך הכל הם לא כותבים משהו חדש שלא היה ידוע קודם", אבל הבהיר כי המוזיקה מטעם הארגון הבינלאומי השתנתה.



"הם אומרים שיעד הגרעון הוא מאוד גבוה, להבדיל מהגרעון עצמו שאנחנו יודעים שהוא מאוד גבוה אך השר כחלון אמר שיצליח להוריד אותו. הם מדברים על זה שהיעד שהממשלה קבעה מלכתחילה גם השנה וגם בשנים הקרובות יהיה גבוה וגם התוצר לא יצמח בקצב שחשבנו. והתוצאה היא שהחוב, שהצלחנו להוריד אותו במשך עשר השנים האחרונות ביחס לתוצר בצורה מאוד מרשימה עומד להתהפך ויחל לעלות השנה בכיוון ההפוך".





דוידוב: "אז מה הם רוצים? מה זה אומר בעצם?"

"זה אומר שהם בעצם מתריעים מפני מדיניות כלכלית המבוססת על גרעון גדול מידי. אנחנו בתקופה של צמיחה יחסית חזקה ובתקופה כזו צריך לחסוך ולא לבזבז".



"אם כך צודק השר כחלון שרצה בחירות כי אז הוא היה נפתר מכל הצרה הזאת".


"אלא אם הוא מתכנן לעצמו עוד קדנציה וזו גם אפשרות. בסופו של דבר ממשלה כלשהי שתהיה פה תצטרך לקבל החלטות קשות, שזה אומר או לעלות את המסים או לקצץ את ההוצאות בצורה קצת יותר דרמטית ממה שראינו עכשיו".



גולן: "הזכרת את הבחירות, איזו השלכה יכולה להיות מבחינה פוליטית? מי יכול להשתמש בדו"ל לצרכים שלו?"


"כפי שציינתם, לשר כחלון מאוד חשוב לסיים את הקדנציה בצורה מכובדת ולהראות שכל מה שחילק בתקופה שלו לכל מיני מטרות לא באה על חשבון היציבות הכלכלית. ההישג הזה שלו הולך ומתערער כי גוף בינלאומי אומר שהמצב כאן לא כל כך טוב כמו ששר האוצר טוען וכי הוא לא כל כך הצליח לנהל מדיניות שמצד אחד מיטיבה עם כולם ומצד שני שומרת על מדיניות אחראית. כנראה שזה לא אפשרי לאורך זמן. את ההישג הזה מאיימים לקחת לו ולכן הוא לחוץ להקדים את הבחירות. מי יעשה בזה שימוש פוליטי? דווקא ראש הממשלה שייך לאסכולה של ממשלה קטנה וגרעונות קטנים אבל אני לא בטוח שהאיום הגדול עליו יגיע דווקא משם. אני מזכיר ראש הממשלה הוא גם שר הביטחון והוא רוצה להגדיל את תקציב הביטחון כדי להוכיח שהוא לא פחות ביטחוניסט מבנט או ליברמן".