מגמה או שינוי קצר?בנק ישראל העלה היום (שני) את הריבית במשק ב-0.15 אחוזי והעמיד אותה על רבע אחוז, לראשונה מאז 2011. אורי גרינפלד, כלכלן ראשי ואסטרטג בפסגות, אמר בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM כי לא הופתע מההחלטה: "זה היה באוויר עוד מאוקטובר. רצו להעלות אותה ואז החליטו שלא על סמך שני מדדים שהיו יחסית חלקים. המדדים של החודשיים האחרונים תיקנו את זה חזרה ולכן זה מה שקרה".

"אנחנו רואים את השקל מתחזק, לא בצורה חדה, ב-0.7 לעומת הדולר ומגיע לרמה של 3.71", הסביר גרינפלד. "בשוק האג"ח, שרגיש בדרך כלל לריבית, יש ירידות מחירים. אגרות החוב לתשע ועשר שנים יורדות ל-0.8 אחוזים. זו ירידה חדה. בצד החיובי מניות החברות הפיננסיות, הבנקים וחברות הביטוח, עולות בשני האחוזים. העלאת ריבית עושה טוב לאלו שהעבודה שלהם זה לתת ריביות ואשראי ולכן אנחנו רואים עליות חדות. מדד תל אביב (35) עולה באחוז, שם אנחנו רואים המשך של המגמה החיובית אך בהחלט אפשר לומר שהעלאת הריבית מבחינת השווקים היא חיובית".
כשנשאל אם מדובר במגמה השיב: "זאת שאלת השאלות, בתווך זמן הקצר, אם מסתכלים על השנה הקרובה, הבנק ימשיך להעלות את הריבית בזהירות ובצורה הדרגתית. בשנת 2019 אנחנו צפויים להעלאת ריבית אחת או שתיים".

"החלק היותר מעניין של זה הוא שחלון ההזדמנויות של בנק ישראל קצר יחסית. בארצות הברית הריבית עולה תקופה ארוכה ומתחילים להרגיש את זה", אמר הכלכלן הבכיר. "יכול להיות שלקראת סוף שנה הבאה נרגיש האטה במשק האמריקאי, דבר שיגרום לבנק המרכזי להפסיק להעלות את הריבית. אם הבנק המרכזי בארה"ב לא יעלה את הריבית, בנק ישראל יתקשה לעשות את זה בלי לחזק את השקל יותר מדי ולכן כנראה מדובר על מגמה אטית וקצרה יחסית. היום הריבית עומדת על רבע אחוז. בסוף שנה הבאה ייתכן ותהיה חצי אחוז. עדיין מדובר על רמות ריבית נמוכות יחסית".
גרינפלד הוסיף כי "צריך לזכור מדוע בנק ישראל מעלה ריבית, כשהאינפלציה במשק עדיין נמוכה יחסית. הסיבה המרכזית היא שכרגע אין לו יותר מדי כלים. הבנק המרכזי רוצה לצבור תחמושת בשנה-שנתיים הבאות ככל שניתן במקרה ותהיה האטה במשק. כנראה שאחרי השנה הזאת המגמה הזו תיפסק".