ארגון לתת מפרסם הבוקר (חמישי) את ממצאי דוח העוני האלטרנטיבי ומדד העוני הרב־ממדי השנתי לשנת 2018. מהם עולה כי 533 אלף משפחות בישראל חיות בעוני. מדובר ב־21.2% מבתי האב במדינה, שכוללים 2,345,000 נפשות (26.5% מהאוכלוסייה), מתוכן 1,041,000 ילדים (35.6% מילדי ישראל). 
 
העוני רווח בקרב משפחות עובדות הרבה יותר ממה שניתן לחשוב. ב־77.4% מהמשפחות נתמכות הסיוע יש לפחות מפרנס אחד, בקרב 19.7% - שני מפרנסים. 70.9% מנתמכי הסיוע בישראל שקועים בחובות, פי 2.1 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (34.1%).

עוד עולה כי 18.6% מנתמכי הסיוע מעידים כי יש סיכוי גבוה או גבוה מאוד שייאלצו לפנות את מקום מגוריהם בשל אי יכולת לעמוד בתשלומי שכר דירה או משכנתה, ו־49% חוו ניתוק מחשמל או מים בשנה האחרונה משום שלא הצליחו לשלם את החשבונות. 


ביטחון תעסוקתי רעוע הוא עדיין מהמאפיינים הבולטים של העובד העני. חמישית (19.9%) מנתמכי הסיוע מעידים כי ישנו סיכוי גבוה או גבוה מאוד שיאבדו את מקום עבודתם הנוכחי. כל זאת למרות השיפור בהכנסה הממוצעת של העובדים נתמכי הרווחה ל־4,176 שקל בחודש, בהשוואה ל־3,348 שקל בשנה שעברה וזאת בעקבות העלאת שכר המינימום. 

עוד בדוח: 77.5% מנתמכי הסיוע הודו כי לא יכלו לרכוש מזון, ו־72% מנתמכי הסיוע חששו שיגמרו את האוכל בביתם לפני שיהיה להם כסף לקנות עוד.
הדוח מוצא כי עבור 80.2% מהילדים נתמכי הסיוע המרכיב העיקרי בתזונה הוא פחמימות או לחם וממרחים. 34.5% מהילדים צמצמו בגודל הארוחות או דילגו על ארוחות, ו־47.1% מההורים הנתמכים נאלצו לוותר על תחליפי חלב לילדיהם או לתת להם פחות מהכמות המומלצת.
 
35.6% מילדי ישראל עניים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
35.6% מילדי ישראל עניים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


ולא רק במזון ההורים נאלצו לחסוך. בדוח מצוין כי 55.3% מההורים נתמכי הסיוע נאלצו לוותר על רכישת תרופה או טיפול רפואי נחוץ עבור ילדיהם כי לא יכלו לשלם עבורם - פי 4.4 מאשר באוכלוסייה הכללית (12.4%). עוד עולה כי 6% מהילדים נתמכי הסיוע קיבצו נדבות, ו־5.7% אספו אוכל מהרצפה או מפחי האשפה.

ל־92.4% מהקשישים הנתמכים על ידי מאות עמותות הסיוע שעובדות עם ארגון לתת, קצבת הזקנה אינה מאפשרת קיום בכבוד. 78.9% מהקשישים העניים חווים בדידות, 58% זקוקים לשיפוץ בביתם בכדי להתאימו למצבם הבריאותי, אך אינם יכולים לבצעו, ו־66.7% מהקשישים הנתמכים מעידים כי אינם מצליחים לשמור על בריאות תקינה בעקבות המצב הכלכלי.

שיעורי העוני שעליהם מצביע המדד הרב־ממדי גבוהים משמעותית מאלו של דוח העוני הרשמי שיפרסם המוסד לביטוח לאומי החודש ושמשרטט את "קו העוני" המסתמך על הכנסה בלבד. המדד, שפותח על ידי מכון ERI עבור ארגון לתת, אומד את מידת המחסור של משפחה בחמישה ממדים המשקפים צרכים חיוניים לקיום בכבוד: דיור, השכלה, בריאות, ביטחון תזונתי והיכולת לעמוד ביוקר המחיה. 

עם זאת, מוסיפים אנשי לתת כי "ניתן לראות החמרה בפרמטרים מסוימים, לצד שיפור באחרים - עובדה שעשויה לתמוך בהתייצבות ממדי העוני ואולי אף להצביע על מגמה ראשונית של שיפור קל, אם כי ישראל עדיין עומדת בראש סולם העוני ואי השוויון מבין מדינות ה־OECD. מקור התפתחות זו - הגם שהיא חלקית בלבד - הוא ככל הנראה בצעדים שנקטה הממשלה בשנים האחרונות, הממחישים שרק מדיניות ממשלתית עקבית המגובה בתוכנית רב־שנתית ובהקצאת משאבים מתאימה, תוכל להביא לצמצום ממדי העוני ואי השוויון בישראל".

מדד העוני הרב־ממדי בוצע על ידי מכון המחקר ERI, בראשות ד"ר גלעד טנאי. מכון רותם (Rotem-ar), בראשות ד"ר אריה רותם ומרים חונן, ביצע את הסקרים באוכלוסייה הכללית ואת הניתוחים הסטטיסטיים לאורך הדוח, ומכון מחשוב ביצע את הסקר במגזר הערבי. 

בתוך כך, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול חשפו שוב את עומק הפערים בחברה. העשירון העליון מכניס פי 7.4 יותר מהעשירון התחתון, אך מוציא רק פי 2.3 מהשכבות החלשות. עוד עולה כי ל־97.3% ממשקי הבית בישראל יש לפחות טלפון נייד אחד, ל־78% יש מחשב, ל־38.6% יש מחשב לוח (טאבלט) ול־7.7% ממשקי הבית יש אופניים חשמליים. לעומת זאת, רק ל־59.2% ממשקי הבית יש מנוי לטלוויזיה בכבלים ובלוויין.
בהכנת הידיעה השתתף משה כהן.