אם מבקשים מאבנר חדד, מנכ"ל קסם קרנות ו־ETF מבית אקסלנס, על התופעה המעניינת והמשפיעה ביותר בשוק ההון בישראל ב־2018, הוא יענה בלי היסוס שזו הבורסה המקומית, היא ולא אחרת: "הספידו אותה וציננו אותה, אבל בעוד משקיעים חיפשו תשואות והכנסות בבורסות אחרות בעולם, דווקא הבורסה המקומית הפתיעה השנה", מכריז חדד.



“התשואה של הבורסה בשנה האחרונה", הוא ממשיך ושוטח את התזה שלו, "הייתה בסביבות 14%. התשואה במדד המעוף, ת"א 35, גבוהה בהרבה מאשר מדד S&P 500, ובכלל מהמדדים באירופה.


"קרה כאן דבר מדהים: הבורסה המקומית, שבמשך שנים אמרו שהיא נגמרת, נסגרת, נעלמת ונכחדת מהנוף, דווקא היא זו שהצליחה עם מדד שנתן את התשואה מהגבוהות שיש, יותר מארה"ב ומאירופה. במשך שנים רבות אמרו שהבורסה בישראל היא תשואת חסר לעומת העולם, והנה בשנה אחת נהפכה הקערה על פיה. להערכתי, הפער בין ישראל לבין העולם רק ילך ויגדל". 


ומה עשתה קסם השנה?
“קסם התמודדה השנה עם המיזוג של חברת הקרנות של אקסלנס, והיא מנסה להטמיע ערכים פשוטים של פשטות ושקיפות, ערכים שהבאנו מעולם תעודות הסל. התעשייה גדלה ב־20% במספר הקרנות שלה - מתחילת 2017 התווספו לתעשייה כ־200 קרנות נאמנות מסורתיות חדשות. 

"אנחנו לא מצליחים להבין למה צריך כאן כל כך הרבה קרנות נאמנות. זה פוגע בשקיפות של התעשייה, פוגע בפשטות של ניהול ההשקעות, ואנחנו מצמצמים באופן קבוע את מספר הקרנות שבניהולנו.

"אנחנו מאמינים בכמה קרנות, אבל קרנות איכותיות, שכל תשומת הלב מתרכזת בהן. אנו לא מנפיקים קרן לכל מצב שוק, כי בסופו של דבר, קרן נאמנות היא כמו תיק השקעות – זה בסדר שיהיו לך כמה סוגים, אבל לא ייתכן שיהיו לך יותר מדי קרנות. 

"לכן, אנחנו פועלים ללא לאות כדי לצמצם את מספר הקרנות. למעשה ירדנו בכמעט 30 קרנות השנה. זו התפתחות חשובה, משום שזה הופך את התעשייה, שלמעשה הצטרפנו אליה רק השנה, לפשוטה יותר, לשקופה יותר וברורה יותר ללקוח. היא לא מערבלת ומערבבת אותו עם אין־ספור קרנות שאין לו מושג מה כל קרן עושה. זה האני מאמין שלנו".

מה התחזית שלכם לשנת 2019?
“אנחנו מתכוונים להמשיך ולהטמיע את הערכים האלה ב־2019, להביא בשורה אמיתית לתעשייה מבחינת ניהול הכסף. באירופה, לדוגמה, יש גוף בשם אייביס שמנהל 550 מיליארד דולר ב־43 קרנות בלבד.

המסר הוא להתרכז במספר קרנות מצומצם ולהשקיע בהן את כל הכוח, הידע והמשאבים. ככה מנהלים בית השקעות. בישראל המגמה הפוכה, ואנחנו סבורים שמתפקידנו לבלום את המגמה הזו ולהסביר ליועצי ההשקעות את תפיסת עולמנו. חלקם סקפטיים מאוד לגבי המהלך הזה, חלקם לא מאמינים בו, אבל הם רואים שבינתיים אנחנו עושים את זה, וב־2019 אנחנו נמשיך ונרכב על הגל הזה".

אבנר חדד, מנכ"ל קסם, קרנות ו
 ו־ETF
 מבית אקסלנס