“אנחנו רואים ופוגשים אצלנו מדי יום גברים ונשים שהגיעו לגיל הזכאות, אשר כלל לא מודעים לזכויות ולהטבות השונות, כולל הטבות המס האפשריות, שמגיעות להם בשלב הזה של החיים שלהם ושעשויות לחסוך להם סכומי כסף משמעותיים”, מגלה מירי נחמני, מנהלת תחום הייעוץ לתכנון פרישה של בנק הפועלים, ומוסיפה: “וכשאותם אנשים יושבים איתנו בשיחת ייעוץ, הם מרגישים שסוף־סוף הם הגיעו למקום הנכון, שבו אנשי מקצוע המדברים ‘בגובה העיניים’ נמצאים שם כדי לעזור להם. תמיד נעים לראות על פניהם את ההקלה הגדולה ואת תחושת ה'וואו' שעמה הם יוצאים מהשיחה”.

נחמני יודעת על מה היא מדברת. אחרי 30 שנה בבנק הפועלים בתחום הייעוץ הפנסיוני, היא תזכה להשיק את המרכז הארצי לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה, שייפתח החודש במגדל “ששון חוגי” שבמתחם בורסת היהלומים ברמת גן. נחמני גם ממהרת להבהיר ש”חוסר המודעות למושג ‘תכנון פרישה’ לא מבדיל בין מנהלים לעובדים זוטרים. מגיעים אלינו אנשים בתפקידים מאוד בכירים, שניתן לחוש אצלם את תחושת חוסר האונים”, היא מסבירה, “אחד מהם, מנהל בחברה גדולה, אמר לי פעם ‘דווקא אני, שמכיר מא’ ועד ת’ את הנושאים החשובים בתחום שלי, מרגיש שבנושא זכויות הפנסיה שלי הקרקע נשמטת לי מתחת לרגליים. אני זה שבדרך כלל נותן עצות והוראות לכולם, וכאן אני לא מוצא את הידיים ואת הרגליים’”.

מהו בעצם “גיל הזכאות”?
“’גיל הזכאות’ הוא גיל פרישה על פי חוק (אישה 62, גבר 67) או הגיל שבו החל העובד לקבל ‘קצבה מזכה’, לפי המאוחר. כלומר, חייבים להתקיים שני תנאים יחד – הגעה לגיל וקבלת קצבה חודשית. לדוגמה, אישה בת 62 שממשיכה לעבוד ולא החלה לקבל פנסיה במקביל, איננה ב’גיל הזכאות’”.

ומהי הקצבה החודשית?
“מדובר בעצם בפנסיה לכל החיים המשולמת לדוגמה, מקרן פנסיה ו/או תוכנית ביטוח מנהלים. הקצבה הזו היא הכנסה חייבת במס, בדומה להכנסה מעבודה. עם זאת, חוסכים רבים כלל לא מודעים לעובדה שניתן ליהנות מפטור ממס על חלק ממנה”.

תני לנו דוגמה, בבקשה.
“ניקח לדוגמה פורש הזכאי לפנסיה ברוטו של 10,000 שקל. הוא יכול ליהנות מפטור על הפנסיה עד לגובה של 4,155 שקל (שהם 49% מ’תקרה מזכה’ של 8,480 שקל בשנת 2019) ועל היתרה בגובה של 5,845 שקל יחושב לו מס הכנסה. יחד עם זאת, אם אותו פורש ניצל את מלוא הפטור שלו היה זכאי על הפיצויים והמענקים שקיבל מהמעסיק, תיוותר לו פנסיה חודשית פטורה ממס בגובה של 1,187 שקל, ופטור זה ילך ויגדל בהדרגה עד שנת 2025”.

אז איך בעצם מחשבים כמה מהפטור על הפיצויים ניצל הפורש, וכמה נותר לו לנצל בקצבה החודשית?
“באמצעות ‘נוסחת הקיזוז’, שנכנסה לתוקף בינואר 2012. הנוסחה מחשבת מושג שנקרא 'הון פטור ממס', העומד כיום על 747,936 שקל וממנו ניתן לקבל פטור על הקצבה החודשית או היוון קצבה פטורה ממס, בכפוף למספר תנאים. זאת, תוך התחשבות בכמה פטור על הפיצויים ניצל הפורש במהלך שנות עבודתו. יש לציין כי מס ההכנסה בודק ניצול פטור על הפיצויים 32 שנה אחורה מ’גיל הזכאות’. לפני נוסחת הקיזוז פעלה נוסחת השילוב הישנה. היות שאנו בתקופת מעבר בין הנוסחאות, חשוב לבדוק באיזו שנה הפורש הגיע לגיל הזכאות, האם הוא ניצל פטור ממס על הפיצויים לפני ינואר 2012, ומתי ניצל את הפטור על הפיצויים. חישוב הפטור יבוצע לפי הנוסחה הרלוונטית לפורש, או במקרים מסוימים לפי הנוסחה שתוצאתה טובה יותר. לרוב יש עדיפות ל’נוסחת הקיזוז’, אם כי אנו מבצעים את הבדיקה בכל מקרה”.

מיהו קהל היעד של המרכז הארצי לתכנון פרישה?
“לרוב מדובר בעובדים הפורשים בפרישה מוקדמת או פרישה על פי גיל. אך גם עובדים הנמצאים במעבר בין עבודות או בסיום עבודה עקב פיטורים וכיוצא בזה. המכנה המשותף לכולם הוא שמבחינת מס ההכנסה, כל סיום עבודה - פרישה לפנסיה או פיטורים - הוא ‘אירוע מס’, שמחייב דיווח והתארגנות מיוחדת”.

למה את מתכוונת כשאת אומרת “התארגנות מיוחדת"?
“על כספי הפיצויים ו/או המענקים חלה חובת דיווח למס הכנסה הן למעסיק והן לעובד הפורש. כדי שהפורש יקבל את ההחלטה הנכונה לו, חשוב שיכיר את כללי המס החלים על כספים אלה. כמו כן, בגיל הזכאות חובה על העובד/פורש למלא טופס ‘קיבוע זכויות קצבה’ שמספרו 161 ד’, שבו הוא מבקש פטור על כספי קצבה אם זה פטור על הקצבה השוטפת ו/או פטור על היוון קצבה”.

מהי “עצת הזהב” שהיית נותנת לעובד שהגיע לגיל הזכאות?
"הייתי ממליצה לכל עובד שיגיע לייעוץ לתכנון פרישה לשם בדיקת זכאותו לפטור על הפנסיה שהוא מקבל, כי ייתכן שהוא משלם מס מלא ללא הפטור המגיע לו. התייעצות עם יועץ פנסיוני, מומחה בתחום הפרישה, היא קריטית במעמד הפרישה מעבודה, היות שמדובר בתהליך מורכב הדורש הבנה מעמיקה ובהחלטות מסוג 'אל־חזור’, שישפיעו על שנות הפנסיה הארוכות”.

 
הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין.

[email protected]