תוצאות המכרז למכירת השליטה בחברת בזק (באמצעות חברת ביקום) יפורסמו היום. על פי ההערכות, המועמדת לזכייה בחברה היא קרן ההשקעות האמריקאית סיירצ’לייט, אם כי ייתכן שברגע האחרון יוחלט לא לבצע את העסקה משיקולים כלכליים.
 
חברת ביקום, הנשלטת על ידי אינטרנט זהב (65%), היא בעלת השליטה בבזק (26%). מכירתה נועדה להוריד את מצבת החובות של אינטרנט זהב ולשפר את נזילותה. מכירת בזק יצאה לדרך לאחר שהבנקים הנושים, ובראשם בנק דיסקונט, בנק הפועלים והבנק הבינלאומי, הגיעו למסקנה כי מכירה מסודרת ולא נחפזת תגדיל את התמורה שיקבלו.
 
עם זאת, מדובר בטעות קשה משני טעמים: ראשית, כדי לתחזק את הנזילות של אינטרנט זהב נאלצו הבנקים להזרים מימון נוסף של 100 מיליון שקל. שנית, עוד קודם לכן יכלו הבנקים לאשר עסקת מכירה לנתי סיידוף במחיר גבוה מ־700 מיליון שקל.
 

כעת המחיר הנגזר לחלקם של אינטרנט זהב בבזק נאמד ב־500 מיליון שקל, והפער בגובה מאות מיליוני השקלים הוא הפסד נקי לבנקים. מה הוביל בפועל לצניחה הדרמטית במניות בזק מכ־20 מיליארד שקל בתחילת 2017 ל־9 מיליארד שקל כיום?
 
ובכן, הסיבות הידועות הן תוצאות החקירות שליוו את החברה והנהלתה ופגעו במוניטין וכן בגזירות הרגולטוריות שהוטלו על ידי משרד התקשורת; אולם מה שפגע בשווי, במיוחד בחודש האחרון, היו מהלכים ניהוליים חריפים שהוביל יו"ר דירקטוריון בזק שלמה רודב, בעלות מוערכת של כמיליארד שקל.
 
מדובר בהפחתת של כחצי מיליארד שקל בשוויה של חברת הבת yes, ובסכום שהוקצה לפרישת עובדים. נוסף על כך, נעשו כמה צעדים ארגוניים בתוך הקבוצה, בהם איחוד פעילויות, מכירת חברות בנות והעתקת משרדי ההנהלה לעזריאלי חולון.
 
מהלכים אלה יישאו פרי רק בעוד כמה שנים, אולם העובדה שהוצאו אל הפועל בעיצומו של תהליך המכירה פגעה קשות בתמורה.
 
פרט לפגיעה בשווי העסקה, נוצרו בקרב המשקיעים ומחזיקי איגרות החוב חששות לקשיים תזרימיים בחברות שמעל בזק, ביקום ואינטרנט זהב. הסיבה לכך היו הערכות שבזק תעצור את חלוקת הדיבידנדים בשנתיים הקרובות.
 
בעקבות כך, גם מניות אינטרנט זהב ספגו ירידות שערים חדות. בעלי איגרות החוב, שאינטרנט זהב חייבת להם 600 מיליוני שקל, יתכנסו מחר כדי לקבל דיווח על תהליך המכירה של בזק ויחליטו על צעדיהם בהתאם, אולם נראה שלא יהיה מנוס מהסדר חוב. גם מצב מחזיקי איגרות החוב של ביקום הוא בכי רע, ולאור כל אלה, לעמדת הבנקים חשיבות עליונה.
 
הבנקים חייבים לקבל עד סוף השבוע כמה החלטות: האם לאשר את מכירתה של בזק חרף הצעות המחיר הנמוכות שיתקבלו? האם לאפשר להנהלת בזק פרק זמן נוסף לנסות ולהבריא את החברה, מתוך תקווה שירידת השווי היא זמנית ושווי מניות החברה יעלה בהמשך הדרך? וההחלטה החשובה מכל - האם לתת את הסכמתם לביצוע הסדר חוב נוסף באינטרנט זהב, או שמא חלופת כינוס הנכסים לחברה היא העדיפה?
 
כך או אחרת, אין ספק שהבנקאים מצטערים כיום שבזק לא נמכרה לקבוצת נתי סיידוף, מהלך שכאמור היה חוסך להם כמה מאות מיליוני שקלים. בחוסר הוודאות שנוצר, הצעד הנכון ביותר הוא להשאיר את ההנהלה הנוכחית ללא שינוי, מה גם שבסיס הפעילות של בזק לא נפגע.