חברות הביטוח לא יוכלו למכור, החל מהיום, פוליסות ביטוחי חיים ריסק או פוליסות ביטוחי מנהלים הכוללות תעריפים מנופחים. החברות התבקשו להעביר לאוצר תעריפי ביטוח חדשים בהתאם להנחיות אגף שוק ההון. במקביל, יקוצצו עמלות סוכני הביטוח במחצית, ואת עמלות ההיקף המשולמות לסוכנים הם יתבקשו לפרוס לתקופה של שש שנים ולא לשנה אחת כמו שהיה עד כה. משמעות הצעדים היא פגיעה בכדאיות מכירת ביטוחי חיים.



תשלום עמלת המכירה מראש עודד את הסוכנים למכור מיידית, ובשלב מאוחר יותר להעביר את הפוליסה לחברה מתחרה ולזכות בכפל עמלה. על רקע זה ייפגשו היום נשיא סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד והממונה על שוק ההון באוצר ד"ר משה ברקת. אם מנגנון החזר העמלות לסוכנים לא ישונה, הם יעתרו לבג"ץ. מי שדחף לרפורמה היה סגן הממונה הראל שרעבי, שתכנן את המהלך עוד בתקופה שאגף שוק ההון נוהל על ידי דורית סלינגר.



המוטבים העיקריים לשינוי יהיו מקבלי המשכנתאות. הם יוכלו לקנות ביטוח מוזל לא רק בבנקים אלא גם בחברות לביטוח ישיר כמו AIG וביטוח ישיר, שיצאו בימים האחרונים בקמפיינים רחבים בנושא. חברות הביטוח המסורתיות מהססות עדיין אם להעביר את התעריפים החדשים, מחשש לעימות עם הסוכנים. היחידות שעשו זאת עד כה היו כלל ביטוח ואיילון. בכנס של סוכני איילון התחייב מנכ"ל החברה שלא לפגוע בעמלות הסוכנים. התחייבות דומה ניתנה על ידי חברת כלל ביטוח. כל החברות האחרות נמצאות בעמדת המתנה. בענף הביטוח חוששים כי פגיעה בעמלות הסוכנים עלולה להביא לנפילה בהיקף מכירת הפוליסות, ולכן על רקע זה הם עדיין מהססים לנקוט עמדה חד־משמעית.



בהודעה רשמית של האוצר נמסר השבוע: "לאור הירידה בשנים האחרונות בסיכוני התמותה והתארכות תוחלת החיים, דרשה רשות שוק ההון מחברות הביטוח לעדכן את תעריפי ביטוח החיים בהתאם לסיכונים העדכניים. בעקבות דרישה זו אישר הממונה משה ברקת תעריפי ביטוח חיים חדשים שיביאו להוזלה של 30%. התעריפים המעודכנים צפויים לחסוך למבוטח מאות שקלים בחודש, ועשרות אלפי שקלים לאורך כל תקופת הביטוח. החיסכון הצפוי לכלל הציבור יעמוד בעקבות ההפחתה על 1.5 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות".



משה ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



באוצר מדגישים שהשינוי יאפשר התמודדות עם תופעת ביטולי הפוליסות הנובעת מהתמריצים שבקבלת עמלת מכירה חד־פעמית ("עמלת היקף"), מה שייקר את הפוליסות לכלל הציבור. בעקבות השינוי, ביטול הפוליסה בשנים הראשונות יוביל להחזר עמלת המכירה ששילמה החברה לסוכן. עוד מודיעים באוצר על שינוי מנגנון מכירת ביטוחי המנהלים המתנהלים כיום בהיעדר שקיפות ביחס לתעריף ביטוחי החיים, מה שמונע השוואה למוצרי פנסיה אחרים. ירידת עלות ביטוח החיים עשויה להמריץ את החברות להעלות את דמי הניהול הנגבים בפוליסות ביטוחי המנהלים.



נשיא סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד מסר כי הסוכנים לא מתכוונים לעבור לסדר היום בעניין השינויים. הוא העריך שחברות הביטוח לא יקצצו בעמלות לסוכנים. עם זאת, הוא מתחייב להילחם בתוכנית האוצר לשינוי מתכונת התשלום של עמלות ההיקף ופריסתן לשש שנים.