המדינה הודיעה היום (שישי) לבג"ץ שהיא מסכימה לדרישת חברת תנובה להעלאת מחיר מוצרי החלב שבפיקוח בכ-3.4%. בתשובה צוין כי שר האוצר, משה כחלון, הביע את התנגדותו למהלך. המדינה ביקשה מבית המשפט להורות לכחלון לשנות את צו הפיקוח על מחירי המוצרים, זאת לנוכח העלייה במחיר החלב הגולמי ובהתאם להמלצת ועדת המחירים. 

 
בתשובה הסבירה המדינה כי עמדת היועמ"ש הייתה כי ניתן בשלב זה לא להעלות את המחירים, וזאת נוכח הכוונה להשלים את חקיקה המתווה שהציע השר כחלון בנושא, בתוך כשלושה חודשים.
 
כחלון. צילום: מרק ישראל סלם
כחלון. צילום: מרק ישראל סלם

עם זאת, הוסבר במסמך, כי "להחלטה בדבר פיזור הכנסת יש השלכה ממשית על יכולתם של השרים להשלים את הליכי החקיקה במסגרת המועדים שנמסרו לבית המשפט. פיזורה של הכנסת מהווה שינוי נסיבות מהותי לעניין ההיתכנות המעשית לקידום המתווה באמצעות חקיקה, לאפשרות להמשיך ולטעון כי קיימים נימוקים המצדיקים את החלטת השרים שלא לפעול על פי המלצת ועדת המחירים, כמו גם לעניין חובתה של הממשלה היוצאת לפעול בתקופה זו באיפוק וריסון". 

כזכור, בתחילת נובמבר השיק כחלון את הרפורמה במשק החלב. כחלון הבטיח אז, בין היתר, חיסכון של 350 שקל לשנה למשפחה בהוצאות על מוצרי חלב, ייעול משק החלב ושמירה על החקלאות.

כחלון אמר בעקבות ההחלטה כי "במשך השנה האחרונה אני מסרב לחתום על העלייה במחירי החלב מתוך תפיסה שזהו צעד ציני ומיותר של מונופול דורסני ונצלני שנועד להגדיל רווחים על חשבון הציבור. צר לי שהפרקליטות לא מצאה לנכון להגן על עמדתי. אעשה ככל שביכולתי, במסגרת החוק, כדי למנוע את עליית המחירים המיותרת הזו. בכוונתי להורות מיד לאחר הבחירות בחינה מחדש של התנהלות המחלבות, ובראשן תנובה, וקשרי הגומלין ביניהן על כל המשתמע מכל".