גורל שדה דב בתל אביב החל מ־1 ביולי מסרב לרדת מסדר היום. ל"מעריב" נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתוקף סמכותו החוקית כשר הביטחון, פנה השבוע למנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כדי להחליט אם לסגור את השדה.



במכתב ששיגר כותב נתניהו שהוא פועל בתוקף סמכותו כשר הביטחון להפסקת הפעילות הצבאית במקום. הסמכתו לשר הביטחון נעשתה בתיקון לחוק שיזם בתחילת השנה יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד). "בהתאם להוראות החוק המתקן, ולשם בחינת ההודעה בדבר סגירת הפעילות הצבאית בשדה התעופה על המשמעויות הביטחוניות הנובעות ממנה, אבקש את חוות דעתכם בעניין", כתב ראש הממשלה והוסיף: "כמו כן אבקש ממנכ"ל משרד הביטחון, אגב העברת חוות דעתו, לרכז את קבלת עמדות גופי המערכת הביטחון הרלוונטיים".



מכתבו של ראש הממשלה מיועד, כאמור, ליועץ המשפטי לממשלה ולראש אגף התקציבים באוצר. במערכת הביטחון ובמיוחד במשרד האוצר לוחצים לסגור את השדה ללא עיכובים נוספים. באוצר מעוניינים בשטחי הנדל"ן כדי לבנות במקום (כולל בנייה לזוגות צעירים). גם ראש הממשלה תומך במהלך, ואולם הוא מנצל את סמכותו הפורמלית כשר הביטחון להציג את עמדת צה"ל בנושא. ייתכן שהוא בוחן את הנסיבות מחדש, בעיקר מטעמים פוליטיים, וכדי להרוויח זמן. לראש עיריית אילת מאיר יצחק־הלוי השפעה פוליטית בליכוד, וחוששים שינצל אותה ערב הבחירות ויפגע בנתניהו ובליכוד. פנייתו אינה מחייבת ומשאירה את הסוגיה תלויה באוויר וללא פתרון, אך מנטרלת מחאה פוליטית פוטנציאלית.



בתוך כך נודע שמבקר המדינה יוסף שפירא עומד לפרסם דוח בנושא. שפירא, המסיים את תפקיד המבקר ב־4 ביולי (שלושה ימים לאחר מועד הסגירה המיועד של השדה), מכין דוח על ההשלכות של סגירת השדה ועל הפתרונות החלופיים. שפירא נסמך בדוח, בין היתר, על פגישות עם יו"ר התאחדות בתי המלון אמיר חייק, על פניות תושבי אילת החוששים לפגיעה בנגישות לטיפולים רפואיים ועל גורמי תיירות אחרים.



בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני
בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני



על רקע זה ראש עיריית אילת מאיר יצחק־הלוי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי, יכנסו מסיבת עיתונאים מיוחדת היום בצהריים. באירוע הם יזהירו מפני מה שהם מכנים "ניתוק צינור החמצן, והפקרת תושבי אילת וכלכלתה לטובת אינטרסים אחרים". באירוע יוצג מתווה שיאפשר שיווק ובנייה של דירות במתחם, לצד השארת מסלול לטרמינל בתל אביב. ראש עיריית אילת יודיע במקביל על השבתת העיר אילת ביום שלישי הבא ועל צעדי מחאה חריפים תחת הכותרת "נתניהו והליכוד מתנתקים מאילת".



עדיין לא ברור כיצד ישפיעו צעדי המחאה, לאחר שנים של ניסיונות דחייה שהובילו, בין היתר, ראש עיריית אילת, המלונאים וחברת התעופה ארקיע (הממשיכה למכור כרטיסי טיסה על אף התנגדות המועצה לצרכנות). כל דחייה נוספת של סגירת השדה עלולה לאלץ את המדינה לשלם לבעלי הקרקעות קנסות בשווי מיליוני שקלים ודמי שימוש נוספים בקרקע.