בקבוצות חברתיות רבות בחברה הישראלית ובעולם, סמלי סטטוס הם בדרך כלל  דברים פיזיים. הכוונה לרכוש בעל ערך רב, בין אם מדובר בשעונים, רכבי יוקרה, טלפון סלולארי, מותג בגדים יוקרתי, מקום המגורים או תכשיטי יהלום; ככל שיהיה לאדם יותר פריטים יוקרתיים כך המעמד שלו ייחשב יותר גבוה.  

אולם בשנים האחרונות כל סמלי הסטטוס הישנים, כל סממני העושר למיניהם הפכו ללא רלוונטיים. בעיקר בגלל כניסתו של דור ה-Z שמחשיב בנוסף לסמלי הסטטוס הקלאסיים, גם כמויות לייקים ועוקבים, כנתון המעיד על מעמדם. כמו כן, דור זה הוא פחות חומרי; מדובר בדור שמעריך יותר פעילויות בין אישיות, קשרים עם אנשים מאשר קשרים עם דברים חומריים. בנוסף, מדובר בדור שגדל על תפישה גלובאלית, הוא נמצא בקשר מתמיד עם העולם באמצעות מכשירי הטלפון והמחשב, מה שמקנה לו נקודת מבט אחרת על דרך החיים שלהם ופותח להם את העיניים להזדמנויות מחוץ לישראל. 
 
אחד הסממנים הבולטים של הגלובליזציה הינה תופעת הוצאת הדרכונים האירופאים. יותר ויותר ישראלים ממהרים להוציא דרכון אירופאי. במחקר שערך ד"ר יוסי הרפז מאוניברסיטת תל אביב תופעה הדרכונים עמדה למבחן. הרפז, בחן לעומק את הביקוש לדרכון אירופאי בקרב ישראלים, ומצא  כי ישנן שתי קובצות עיקריות שמעוניינות להוציא דרכון. דור ההורים (דור ה-X) ודור הצעירים (דור ה-Y ו-Z). 
מוטי כהן- מנכ
מוטי כהן- מנכ

יש שיטענו כי אין מדובר בבשורה גדולה, אולם מחקר זה מביא שינוי קונספטואלי מאוד משמעותי, שאת התוצאות שלו אנו רואים בימינו אנו- בשנים האחרונות, ישנה נהירה של ישראלים ובעיקר הדורות הצעירים אל עבר הגופים שעוסקים בסיוע להוצאת דרכון ובמיוחד בשנתיים האחרונות שנפתחה הזדמנות נוספת ל-3 מיליון איש להוציא דרכון פורטוגלי בנוסף לפולני ורומני. 
 
ככל הנראה, יחסם של הצעירים אל הדרכון הוא כאל סמל סטטוס, כמשהו "מגניב", כשם שמצא הרפז במחקרו. לישראלים יש סיבות רבות להוצאת דרכון, בין היתר בשל סיבות ביטחוניות, כלכליות וכדומה. אבל זה לא משנה את העובדה שדרכון אירופאי הפך לסמל סטטוס הרשמי והחדש, תעודה בה הצעירים אוחזים בגאווה ומעניקה להם את האפשרות להסתובב בחופשיות ברחבי העולם. האפשרות להתאים את החיים למציאות של העולם המודרני, בין אם בקריירה, במגורים או אפילו באופן בו עוברים בין מדינות לצורכי תיירות, הפכה את הדרכון האירופאי לתעודה בעלת מאפיינים ייחודיים ואף ל"מוצר חובה" בעיני לא מעט ישראלים. 

יש שיאמרו שלתופעה זו יש היבטים שליליים, אולם עלינו להבין מה עומד מאחורי הדבר הזה שנקרא דרכון אירופאי. בעלי דרכון אירופאי יכולים ללמוד בחינם או במחירים נמוכים מאוד ברוב מדינות אירופה. כמו כן, אפשרויות העבודה הן רחבות יותר ובעלי דרכון אירופאי לא נדרשים לוויזת עבודה מיוחדת ויכולים לעבוד בחופשיות. אחד היתרונות הבולטים של הדרכון, הוא שהוא מקנה חופשיות תנועה וכניסה ל-173 מדינות כולל כאלו שעם הדרכון הישראלי אסור להיכנס. כאמור, לדרכון האירופאי יש לא מעט יתרונות בתחומים רבים שישראלים ובמיוחד צעירים יכולים להרוויח מהם, אך כולם מסתכמים לכדי תחושת ביטחון לעתיד שלהם. 

הכותב הוא עו"ד מוטי כהן, מנכ"ל חברת פספורטוגו המתמחה בהנפקת דרכונים אירופאים