בנק ישראל פרסם הבוקר (ראשון) את הדוח שלו לשנת 2018, וממנו עולה תמונה פסימית למדי לגבי מצב המשק. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התפייט ואמר כי "יש עננים אפורים ברקע". ואכן, על פי בנק ישראל מצב המשק טוב יחסית, שכן הצמיחה בשנת 2018 הסתכמה ב-3.6% והשכר הממוצע עלה ב-2.7%. אלא שלצד זאת, מביע הבנק מורת רוח מכך שהצמיחה הושגה בין השאר בהגדלת הגרעון שמבחינה ריאלית הגיע לכ-4.2% מהתוצר - הגבוה ביותר מאז שנת 2013.



על פי הדוח, המדיניות של שר האוצר משה כחלון אכן היתה חברתית והביא לעליית משכורות וירידה במחירי הדירות, אך היא הושגה באמצעות מדיניות פיסקלית בעייתית שהעלתה מאוד את הגרעון ועקב כך אינה מדיניות ברת-קיימא.



אך לא רק בתחום הגרעון יש לבנק ישראל ביקורת על מדיניות הממשלה. גם סוגיית עליית השכר זכתה להתייחסות בדוח. לדברי הבנק, השכר לא עלה משום שהעובדים בישראל פוריים יותר אלא משום שיש מחסור בעובדים, דבר שמטבע הדברים מעלה את עלות ההעסקה.



עוד אמרו בבנק ישראל, כי השכר עלה למרות העלייה הנמוכה בתוצר לנפש שעמדה על 1.3% - כמחצית מהגידול בשכר. נתון זה ממחיש את העובדה שהפריון לנפש בישראל נמוך יחסית לאלו של המדינות האחרות והפער הזה לא רק שלא נסגר, אלא אף מתרחב. לשם השוואה, בארצות הברית הפריון לנפש גדל בשנה שעברה ב-2.2% ואילו הממוצע במדינות ה-OECD הסתכם ב-1.8%.



בדוח בנק ישראל יש גם ביקורת על מדיניות הממשלה בתחום הדיור שכן היא לא מצליחה להגיע ליעדיה היא. הדוח אומנם מציין שהמחירים ירדו לראשונה מאז שנת 2008, אך הוא מתקשה לקבוע אם מגמה עליית המחירים שאפיינה את המשק במהלך העשור שעבר נשברה או שמדובר רק במגמה קצרת טווח של שנה. בשנת 2018 מדד מחיר תשומות הבניה עלה ב-2% ובשנת 2019 ימשיך לעלות בעקבות החקיקה שמיועדת לשפר את הבטיחות בענף הבניה, ומן הסתם תביא לעליית מחירי הבניה.



בנק ישראל גם מתח ביקורת על תוכנית הדגל של משרד האוצר למלחמה במחירי הדיור - מחיר למשתכן - שהיא, כמו תוכנית הסכמי הגג לא עומדים ביעדים שהוצבו להם. בנוסף, נרשמה ירידה של 10% במכירת דירות חדשות.