המס הירוק נכנס היום (שני) לתוקף, מה שאומר שמחירי המכוניות מתייקרים. על פי הנוסחה החדשה, ממס הקנייה המטול על רכב חדש, בסך 83%, יורד סכום של עד 17 אלף שקלים, בהתאם לרמת פליטת המזהמים של הרכב. מנהל רשות המסים, ערן יעקב, התייחס לנושא בשיחה עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף?" ב-103FM, ואמר כי "עד אוגוסט 2009 מסי הקנייה לכלי רכב היו סביב 95% והשתנו ל-72%. זה היה המס במדינת ישראל לכל כלי הרכב. בשנת 2009 יצרנו מודל ייחודי ברמה העולמית בו המס נקבע על פי רמת הזיהום שהרכב פולט. זאת אומרת שככל שהאוטו יותר מזהם כך המס שהוטל עליו יהיה גבוה יותר אוטו ירוק מאוד יכול להגיע להנחה עד כ-16 אלף שקלים".



למה אנחנו משלמים מסים מטורפים על הרכבים הקטנים?
"אני יכול לענות על השאלה הזו בשאלה. מדינת ישראל גובה מעולם הרכב (דלק, מסי קנייה ואביזרים) מעל ל-40 מיליארד שקלים בשנה. מאיפה נביא את אותם 40 מיליארד שקלים אם לא דרך הרכבים? יכפילו את מס החברות? האלטרנטיבה מוגבלת. גם הספרות הכלכלית מדברת על כך שאם רוצים להגדיל את היעילות הכלכלית מטילים מס על מוצרים שיש להם השפעה על הסביבה ועל הציבור. רכבים תורמים לזיהום האוויר ועל פי נתוני משרד הבריאות בעקבות הזיהום מקפחים את חייהם כ-2000 איש בשנה. בהינתן הנתון הזה והאלטרנטיבה של הטלת המס, הדבר המתבקש הוא להטיל מס על מה שגורם לנזקים. בנוסף המס הדיפרנציאלי מאפשר לקנות רכב עם מס שהוא לא מאוד שונה מעמיתנו הצרפתים, הבלגים ועוד".



אלו שנוסעים ברכבת או באוטובוס יאמרו לך שאם הייתה תחבורה ציבורית טובה בישראל היו קונים פחות רכבים. למה היבואנים מגלגלים את זה עלינו?
"סך כמות הרכבים במדינת ישראל הוא נמוך משאר העולם. מסים בסופו של יום מתגלגלים גם לצרכן. בעדכון האחרון שבגינו אנחנו מדברים היום, הצרכן עדיין יכול לבחור ברכבים שלא מתייקרים. ל- 2/3 מהרכבים ההיברידים לא קורה דבר, 90% מכלי הרכב פלאגין לא קורה כלום כמו גם לרכבים החשמלים. מהות העדכון בגינו אנחנו מדברים היא כדי לאפשר לציבור לקבל מכסת דגמי רכב טובה יותר, בטיחותית יותר ופחות מזהמת. היבואנים יוציאו כלי רכב שיענו לצרכים החדשים וכולנו נרוויח".





בנק ישראל הזהיר אתמול מפני גירעון, כמה אתה מודאג?
"אני אחראי על עולם ההכנסות, בהסתכלות שלי יש היום כלכלה חזקה ויציבה בישראל. מזהים סימנים של חולשה מידי פעם אך אני לא יודע להתנבא על כלום. בהסתכלות על חמשת השנים האחרונות, סך הכל מדינת ישראל במקום טוב. בשנים האחרונות רמת ההכנסות עברה את היא וצריך לזכור שזה ניזון בעיקר ממה שקורה במשק וכי כי 2019 היא שנה מאתגרת ושונה מ- 2018".



מגיע לנו לשלם פחות מיסים?
"בסך המסים מתוך התמ"ג אנחנו במקום טוב באמצע ואפילו נמצאים ברביע התחתון בהשוואה הבינלאומית בנטל המס הישיר. במסים העקיפים המצב קצת שונה. סך הכל המסים הם בעיקרם פרוגרסיביים ומצבו של האזרח בתשלומי המסים טוב יותר בהרבה ממדינות אחרות ב-OECD".