שוק ההון יקבל היום את אחת ההנפקות יוצאות הדופן בשנים האחרונות - של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, הנשלטת כיום במלואה על ידי בנק הפועלים. ישראכט מגיעה היום לבורסה לני"ע לאחר שהבנק חויב להיפרד ממנה. היום (רביעי) ייערך שלב המכרז המוסדי שבמהלכו מתכוון הבנק למכור 50%־60% ממניות החברה בהתאם להיקף הביקוש. לפי הפרזנטציות שנערכו בשלושת השבועות האחרונים, נראה כי החברה תונפק לפי שווי של 2.75 מיליארד שקל, אם  לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון.
 
ישראכרט נחשבת ל"סחורה חמה" בשוק ההון המעניינת לא רק גופים מוסדיים. מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, לא יכול לחלום על הנפקה טובה יותר, שעשויה להפיח רוח חיים בבורסה הדועכת (על דוחות הבורסה, בהמשך הכתבה). לא רק משקיעים מוסדיים כמו קומות וגמל ופנסיה ישתתפו בהנפקה. יצטרפו למשחק גם  בעלי הון גדולים, המכונים "משקיעים כשירים", כמו איש העסקים אלפרד אקירוב, שמתכוונים לקחת חלק פעיל בהנפקה לפי המגבלות החוקיות.
 
ההערכה היא שלנוכח מעמדה יוצא הדופן בשוק, הכולל נתח שוק של 45% והצגת שיעור הרווחיות הגבוה ביותר בקרב חברות האשראי, תושלם הנפקת ישראכרט בהצלחה. עם ניתוקה מבנק הפועלים צפויים לחברה אתגרים לא פשוטים אך מנכ"ל החברה, ד"ר רון וקסלר, הביע ביטחון מוחלט ביכולתה להתמודד איתם.
 

מי שביקש להבין את השינויים העתידים להתרחש בשוק כרטיסי האשראי בשנים הקרובות עם החרפת התחרות בענף, קיבל רמז עבה מדניאל זילברמן, חבר בהנהלת קרן Warburg Pincus והאחראי לפעילות באירופה. קרן ההשקעות היא בעלת השליטה החדשה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד (כיום מקס). זילברמן גילה כי בכוונת קרן ההשקעות להרחיב את תחומי הפעילות של מקס בשנים הקרובות ולספק אשראי גם לעסקים קטנים. השורה התחתונה בדבריו של זילברמן היא הכוונה להשקיע בחמש השנים הקרובות לא פחות ממיליארד שקל נוספים בפיתוח מנועי צמיחה חדשים.
 
בתוך כך פרסמה אתמול הבורסה לניירות ערך את תוצאותיה הכספיות לשנת 2018. ההכנסות גדלו ב־5% ל־256 מיליון שקלים וההוצאות קטנו ב־1%; הרווח בנטרול ביטול הפרשה לירידת ערך בגין בניין הבורסה הסתכם ב־21 מיליון שקל. הרווח הנקי הכולל הסתכם ב־86 מיליון שקל. לפי הודעת הנהלת הבורסה מאתמול יש בכוונתה לצאת בהנפקה ראשונה של מניותיה בקרוב, מיד לאחר פרסום דוח הרבעון הראשון של 2019. עוד הוכרז אתמול על מדיניות חלוקת דיבידנד שלפיה החל מהשנה הבאה תחלק הבורסה 30%־50% מהרווחים.
 
המנכ"ל, בן זאב, הודיע: "אנו מסכמים את 2018 בשיפור בכל הפרמטרים המרכזיים. 2018 התאפיינה בזינוק חד בהיקף ההשקעות לצורך הרחבת סל השירותים ופיתוח תשתיות ומוצרים חדשים, בהתאם לתוכנית האסטרטגית שלנו. הבורסה בתל אביב היא הפלטפורמה המתאימה והנכונה ביותר לשיתוף הציבור בהצלחת הכלכלה וזה נכון שחלק משמעותי ממניותיה יוחזק על ידי הציבור".