“ישראל היא מעצמה במכשור טכנולוגי רפואי ובפארמה ובין המובילות בעולם בהקמת חברות הזנק ורעיונות". אומר ד"ר אמיר תורן, המדען הראשי וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחממת הביומד NGT3 בנצרת.

בחממה הטכנולוגית, שהיא בעלת זיכיון של הרשות לחדשנות במשרד הכלכלה, יש 21 שותפים משקיעים ובחברות שפועלות במסגרתה מועסקים כ־50 עובדים - יהודים וערבים. "החממה היא מודל לדו־קיום", מציין ד"ר תורן. "הזיכיון שנתנה הרשות לחדשנות לחממה הוא להשקיע, לפתח ולנהל חברות בכל תחומי מדעי החיים - מכשור רפואי ותרופות. לחממה יש כיום 17 חברות שהשקענו בהן בתמיכת המדען הראשי (הרשות לחדשנות)".

ד"ר תורן מספר עוד כי חממת הביומד בנצרת מתמחה בפיתוח מכשור טכנולוגי רפואי ובתרופות בכמה תחומים: מכשור רפואי, הכולל מוצרים טכנולוגיים לאבחון וניתוח; מכשור רפואי מושתל; ותרופות ומכשור רפואי שנמכרים ישירות לצרכן ברשתות בארץ ובעולם, כמו סופר פארם.

NGT3 בנוייה כקרן הון סיכון, והיא משקיעה בחברות כבר מהשלבים המוקדמים. את שנת 2018 החממה סיימה עם העלאת ערך אחזקות מצטברת של יותר מ־600%. ד"ר תורן מציין בסיפוק כי שלושה מהסטארט־אפים הגיעו לשלב GO TO ,MARKET שלושה סטארט־אפים נוספים מצויים בשלב הקליניקה, עוד ארבעה יחלו השנה ניסויים קליניים ושבעה מצויים בשלבי פיתוח שונים.

"אנחנו משקיעים בחבורת סטארט־אפ טכנולוגיות רפואיות משלביהן הראשוניים ומעניקים להן מעטפת ותמיכה מסיביים", הוא אומר. "אנחנו מלווים משלב הרעיון עד ליציאה מהחממה והמכירה לחברות גדולות".

איך נוצר הקשר עם מפתחי הרעיונות?
"יש לנו קשר עם אוניברסיטאות ובתי חולים בכל הארץ. אנחנו גם מקבלים פניות מאנשים פרטיים ובמקביל פונים לכאלה שהרעיונות שלהם מעניינים אותנו".

מה כולל הליווי?
"סיוע בניהול תיק הפטנטים, ליווי ברגולציה מול הרשויות הרגולטריות, סיוע בפיתוח הטכנולוגי, איתור אנשי צוות ומומחים שיצטרפו לסטארט־אפ וגיוס מימון". ד"ר תורן מוסיף כי התמיכה כוללת, מעבר להשקעה הכספית הראשונית, צוות מקצועי מנוסה, המלווה את החברות מיום הקמתן בכל התחומים: שיווק, פיתוח עסקי, שותפויות אסטרטגיות, ליווי משפטי וכספי, נטוורקינג, גיוסי הון והתמקדות בליווי הפיתוח הטכנולוגי והרגולטורי של המוצר וקידומו.

"אנחנו עובדים אינטנסיבית על בניית אסטרטגיה המבדלת את החברה מהמתחרים, על השוק, הקניין הרוחני והרגולציה והטכנולוגיה, כך שההתפתחות של החברה תהיה מהירה יותר וחלקה יותר", מציין זהר גנדלר, שותף ומנהל חממת NGT3.

ד"ר תורן מספר שבישראל קשה לגייס משקיעים לסטארט־אפים בתחומי המכשור הטכנולוגי הרפואי והתרופות. "המשקיעים הפשוטים הולכים בדרך כלל לבנק, לנדל"ן או להייטק. חשוב להם מאוד מתי הם יראו בחזרה את הכסף שהשקיעו. אולם, בחברות בתחום הרפואי - צריך הרבה סבלנות", הוא מסביר. לדבריו, פיתוח מכשור רפואי עשוי לקחת שנתיים עד שלוש שנים ולעיתים גם שבע.

מי קהל היעד?
"בעיקר קרנות הון, חברות ומשקיעים פרטיים בעלי אמצעים. בארץ לא קל לגייס כספים לחברות הסטארטאפ. ישראל היא שוק קטן יחסית מבחינה כספית. אנחנו מגייסים בעיקר בארה"ב, אירופה וסין. מגיעים משתתפים לכנסים בעולם ומעניינים את המשקיעים הפוטנציאליים".

ד"ר תורן סבור שתחום הביומד הוא העתיד. "בעולם ההייטק היו הרבה פיתוחים", הוא מסביר. "המהפכות הגדולות כבר קרו והצעדים כיום הופכים לקטנים יותר. בעולם המכשור הרפואי והתרופות יש כל הזמן מהפכות, והוא יצבור תאוצה רבה. צריך רק סבלנות וכסף".

החדשנות הרפואית בחממה בנצרת כוללים כוללת מגוון רחב של מוצרים טכנולוגיים ותרופות, שייעודם הוא הבאה לחיסכון דרמטי בהוצאות הרפואיות ובימי האשפוז, יצירת אופק חדש להחלמה והקלה בסבלם של מיליוני חולים ברחבי העולם,  כמו גם מתן אפשרות לצרכנים לרכוש מוצרים טכנולוגיים רפואיים החוסכים טיפולים והוצאות יקרות. "הרווח הוא של כולם, גם של המשקיעים", מציין תורן.

עם המוצרים הייחודיים המשווקים לצרכן באמצעות הרשתות נמנים מסרק אולטרסוני להרג כינים וביצי כינים ומדבקה למניעת שפיכה מוקדמת. המוצרים שמפותחים בחממה בנצרת נחשבו בעבר הלא רחוק למדע בדיוני. קצב הפיתוח המואץ של הביומד הרפואי יוצר חידושים מרתקים ודרמטיים.

אחד מהסטארט־אפים המובילים בחממה קודם בעקבות איסור שהטיל ה־FDA, מנהל התרופות האמריקאי, על שיטה בניתוחי כריתת רחם אצל נשים, העלולה לגרום להתפשטות הסרטן. הסטארט־אפ החדש מפתח טכנולוגיה חדשנית שתאפשר את ביצוע ניתוחי הכריתה. "ישראל, שידועה בחדשנות שלה, הרימה את הכפפה, וחברה כחול־לבן בשם ARK פיתחה מוצר הנותן מענה אופטימלי לסוגיה. המוצר ייכנס לשימוש בעתיד הקרוב", מציין מנהל המחלקה הגינקולוגית בבית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' מוטי גולדנברג.

חברת EndoGI Medical, שהוקמה בשנת 2017, מפתחת טכנולוגיה הנותנת פתרון לחסימות הנובעות מסרטן לבלב, סרטן כבד, סרטן כליה, אבנים בדרכי המרה ואבני בדרכי השתן, השתלת כבד ודלקות בדרכי המרה והלבלב. זאת, באמצעות אפשרות להחדרה והשתלה של כמה סטנטים במקביל מהפה אל דרכי המרה, הלבלב והשתן.

גודל השוק מוערך בכ־650 מיליון דולר ועד שנת 2023 הוא יזנק על פי הצפי לכ־850 מיליון דולר. המוצר החדש צפוי להביא לצמצום משמעותי של התורים לניתוחים ולחסוך הוצאות לבתי החולים וקופות החולים. חברת Plasfree, שהוקמה בשנת 2017, פיתחה מערכת טכנולוגית המשפרת את יכולת הקרישה של מוצרי דם, כגון פלסמה, באמצעות הוצאת חלבונים שמפרקים קרישים.

הטכנולוגיה החדשנית הראתה שיפור משמעותי ומיידי בקרישיות הדם, ובהפחתת הדימום. במערכות מודל מקובלות החברה הוכיחה יעילות בהפחתת הדימום בכ־55%. המוצר צפוי להציל חיי אדם במצבי דימום קריטיים, ויוכל לשפר את תפקודי הקרישה, זרימת הדם בגוף ורמות החמצן ובכך לשפר את המצב הקליני של המטופל. זאת, נוסף על הקטנת משך האישפוז וחיסכון משמעותי בהוצאות הרפואיות. גודל השוק מוערך כיום בכ־900 מיליון דולר בשנה.

חברת Parasonic, שהוקמה בשנת 2015, פיתחה מכשיר ראשון מסוגו בעולם, Carely, להשמדת כינים וביציהן. המכשיר, המבוסס על גלי אולטרסאונד, קוטל לחלוטין את הכינים ואת ביצי הכינים, ללא כימיקלים ובצורה מאוד בטוחה. יעילותו נבדקה בניסויי מעבדה ובניסויים קליניים.

מדובר במוצר ייחודי, שמספק פתרון מלא לקטילה של כינים וביצי כינים בטיפול אחד, ירוק, ידידותי לסביבה ומהיר. הוא חוסך הוצאות כספיות גבוהות על תכשירים, ומקל מאוד על ההורה ועל הילד בהתמודדות עם הכינים. מגיפת הכינים נחשבה לשנייה בתפוצתה בעולם, אחרי השפעת, ושווי השוק של המוצר הייחודי מוערך בכ־1.8 מיליארד דולר בשנה.

חברת Paragate, שהוקמה בשנת 2016 ומצוייה במהלכו של סבב גיוס שני, מפתחת מכשיר מושתל לטיפול רציף בגודש נוזלים בחולי כשל לב וכליות, שעבורם התרופות המשתנות אינן יעילות. החברה פיתחה התקן חכם המושתל בחלל הבטן, ומפנה באופן מבוקר ונשלט את נוזלי הגודש מכל הגוף דרך מערכת השתן, כך שהחולה חוזר לאורח חיים נורמלי.

זו המערכת היחידה בעולם המציעה התקן מושתל באופן מלא, המאפשר טיפול כרוני בבעיה הכרונית של גודש נוזלים אצל חולי כשל לב, ושאינה מתבססת על דיאליזה או צורך הגעה תכופה לבית החולים. מדובר ביתרון גדול למטופל ובחיסכון עצום למערכות הבריאות. כיום, תשעה מתוך עשרה אשפוזים בשל כשל לב נובעים מבעיית גודש (הצטברות של נוזלים רבים בגוף).

אותם "נוסעים מתמידים" לבתי החולים שוהים בממוצע חמישה ימי אשפוז בארה"ב וכעשרה באירופה, לצורך פינוי של יותר משמונה ליטר נוזלים באופן אגרסיבי. ההליך כרוך בסיבוכים נלווים, והעלות מגיעה עד לכ־2,000 דולר להוצאת ליטר אחד מגופו של החולה. על פי המודלים הקיימים, המוצר חוסך למערכות הבריאות כ־100 אלף דולר לחולה, במיטות, ימי אשפוז וסיבוכים נוספים, ונוסף על כך משפר דרמטית את איכות חייהם של החולים.

חברת Nurami, שנוסדה בשנת 2014, מפתחת שתל לסגירת רקמת הדורה (רקמה המגינה על המוח) בניתוחי ראש. המוצר סיים בהצלחה את הניסויים הראשונים בבני אדם ובקרוב יחל בניסוי הקליני המרכזי לצורך קבלת היתר שיווק. המוצר של החברה עולה על המוצרים המתחרים (המבוססים על קולאגן מן החי) ביכולת סגירת הפצע, האטימה ועידוד צמיחה מחדש של רקמת הדורה.

חברת Eio Biomedical, שהוקמה בשנת 2016, פיתחה מוצר חדשני למניעת הידבקויות כירורגיות. מדובר בהידבקויות שעלולות לקרות במרבית הניתוחים ושגורמות לתופעות לוואי חמורות העלולות להוביל לניתוחים חוזרים באחוזים משמעותיים, לסבל, לכאב ולהוצאות גדולות. המוצר מצוי במהלכו של ניסוי קליני באירופה.