עו"ד נעמה בביש, שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד עמית פולק מטלון ושות', מסבירה מהם החוקים, הזכויות והחובות וכללי החופשות לקראת החג הארוך בשנה - פסח. 



האם מעסיק יכול להעסיק עובדים בליל הסדר ואם כן, מה מגיע להם על פי חוק?
כן. ככלל, במקומות בהם עובדים שישה ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה עד 7 שעות, וכל שעה נוספת - תיחשב כשעה נוספת. ואילו, במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, יום העבודה בערב חג יהיה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות, או יום עבודה של 7 שעות בתשלום של 8 שעות. יחד עם זאת, יש לזכור כי בענפים מסויימים, בצווי הרחבה או בהסכמים קיבוציים מיוחדים נקבעו הסדרים מיוחדים המקצרים את אורכו של יום העבודה בערב החג וקובעים את שיעור התשלום בגינו. עבודה בערב החג בשעות שלאחר כניסת החג, תיחשב כעבודה במהלך החג ותזכה בתשלום של 150% מהשכר הרגיל.



האם עובד יכול לבקש חופשה בערב החג?
חוק חופשה שנתית קובע, כי ערב פסח וערב שביעי של פסח הם בין המועדים שעובדים יכולים להיעדר בהם, על חשבון ימי החופשה השנתית שעומדים לזכותם (אלא אם הסכם קיבוצי החל במקום העבודה קובע אחרת), מבלי שהמעסיק יתנגד לכך ובלבד שהעובד הודיע על כך למעסיק 30 יום מראש. עובד שלא פעל כאמור, יכול לבקש חופשה מהמעסיק, אך הדבר יהיה נתון לשיקול דעת המעסיק והוא אינו חייב לאשר לו את היעדרותו.



האם כל העובדים במשק זכאים לדמי חגים?
עובדים המקבלים שכרם על בסיס חודשי, יהיו זכאים לתשלום שכר בגין החגים וזאת מיומם הראשון בעבודה, ללא קשר לוותקם במקום העבודה. לעומת זאת, עובדים המקבלים שכרם על בסיס יומי/שעתי יהיו זכאים לכך לאחר שלושה חודשי וותק במקום העבודה, ובתנאי שלא נעדרו מעבודתם סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום לאחריו) אלא בהסכמת המעסיק. כל זאת בהיעדר צו הרחבה או הסכם קיבוצי שקובעים אחרת.



האם עובד מקבל תוספת שכר על עבודה בחול המועד? ואם המעסיק מחליט לקצר את ימי העבודה, האם יורד חופש?
מאחר והחוק אינו כולל התייחסות מיוחדת לעבודה בחול המועד, יש לראות בימים אלה כימי עבודה רגילים לכל דבר ועניין, וזאת כל עוד אין הסכם קיבוצי שקובע אחרת. מעסיק, אשר החליט לקצר את יום העבודה בחול המועד, אינו יכול להוריד את יתרת השעות מצבירת החופשה של העובד, וכל זאת ובלבד שהעובד היה נכון לעבוד במשך כל יום העבודה.



האם מעסיק יכול להוציא עובד לחופשה מרוכזת?
מעסיק רשאי להחליט על סגירת מקום העבודה ולהורות על חופשה מרוכזת. אם המעסיק החליט לסגור את מקום העבודה לפרק זמן של פחות משבעה ימים (למשל בערבי החג בלבד), עליו לוודא כי לעובד עדיין תיוותר או ניתנה האפשרות לצאת לחופשה שנתית בת 7 ימים רצופים. לעומת זאת, אם המעסיק החליט לסגור את מקום העבודה לחופשה מרוכזת של 7 ימים רצופים (כך שזו תכלול את ערבי החג וחול המועד) עליו להודיע על כך לעובדים לכל הפחות שבועיים מראש.



יש לזכור, כי לא ניתן לכפות על עובד שלא עומדת לזכותו צבירה של ימי חופשה לצאת לחופשה על חשבון ימי חופשתו העתידיים, ולרשום זאת כצבירה שלילית של חופשה, כלומר כחוב למעסיק. מעסיק שיעשה כן צפוי לשלם לעובד שכר עבודה בגין ימים אלה, וזאת נוסף לביטול הרישום השלילי של החופשה.



האם המימונה נחשבת ליום חג?
חג המימונה הינו אחד מהמועדים שחוק חופשה שנתית הגדיר כ"ימי חופשה לבחירה". כלומר, עובד יכול לבחור ביום זה כיום חופשה על חשבון החופשה השנתית שלו, והמעסיק מחויב לאשר לו את החופש ובלבד שהעובד הודיע על כך למעסיק 30 יום מראש. עובד שלא פעל כאמור, יכול לבקש חופשה מהמעסיק, אך הדבר יהיה נתון לשיקול דעת המעסיק והוא אינו חייב לאשר לו את היעדרותו.



עו"ד נעמה בביש. צילום: אייל פרידמן