משבר פיניציה: יו"ר ועדת הרבנים לענייני שבת, הרב יצחק גולדקנופף, ומנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב התעמתו הערב (רביעי) בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, בנוגע לחרם שהטיל, כביכול, הציבור החרדי על המפעל בשל שהוא פעיל בשבת
 
מה קרה אחרי 85 שנים של שקט תעשייתי ביניכם לבין פניציה שאתם מחרימים אותה?
הרב יצחק גולדקנופף: "אנחנו לא זועמים, לא מחרימים ולא כועסים. אנחנו שמחים שאלי כהן נתן להם 15 מיליון שקלים עקב הסנסציה בה הם הצליחו לעבוד על כולנו. לנו אין בעיה עם פניציה. להם יש בעיה איתנו".
 
לא הטלתם עליה חרם שמעמיד בסימן שאלה את קיומו של המפעל?

הרב יצחק גולדקנופף: "מעולם לא. לא היו דברים מעולם".
 
אתם לא מאפשרים לאנשים לרכוש מוצרים של פניציה בטענה שהם לא כשרים לטעמכם.
הרב יצחק גולדקנופף: "אנחנו אזרחים במדינת ישראל וגם לנו יש לנו זכויות כמו לכל אזרח במדינה".
 
בתקשורת דובר באריכות רבה על כך שאתם לא קונים יינות שהבקבוקים שלהם יוצרו בפניציה המייצר בשבת.
הרב יצחק גולדקנופף: "לא יודע אם זו הסיבה בדיוק. יש לנו זכויות ואנחנו יכולים לקנות איפה שאנחנו רוצים. מישהו יכול להכריח אותי לקנות משהו אחד במקום משהו אחר? לנו יש אבא אחד, הקדוש ברוך הוא, מי שיורק בפניו ופוגע בשבת פוגע בקדוש ברוך הוא".
 
מה לגבי פיקוח נפש? אנשים הולכים לאבד את פרנסתם.
הרב יצחק גולדקנופף: "על כך אנחנו זועקים. מה עדיף. לשמור שבת כמו כל המפעלים במדינת ישראל או לחשוב על דברים אחרים? מי שלא עובד בשבת מרוויח. שבת היא מקור ברכה ולא יהיו הפסדים. אנחנו רוצים שהתנורים ימשיכו לעבוד בשבת גם בפניציה. שלא ייכבו אותם כל המפעלים בארץ היו רוצים להרוויח בשבת, מישהו קיפח אותם בגלל שהם לא עובדים בשבת?".
 
הרב גלעד קריב, מה תענה לרב יצחק.
הרב גלעד קריב: "כולנו מסכימים שהערך של השבת הוא ערך שמדינת ישראל צריכה לקדם אך גם הערך של אנשים להתפרנס בכבוד, בייחוד בפריפריה, הוא ערך מרכזי. כשמאזנים בין הערכים רואים שיש גם מקרים חריגים. במפעל של פניציה מדובר במקרה בו הממסד החרדי יכול להפעיל את שריריו כי המפעל קיים בפריפריה והמרואיין שזה עתה דיבר לא מעז להפעיל את הכוח הזה נגד גופים אחרים. אתן דוגמה, הציבור החרדי משתמש יום יום בשירותי הסעות שמסיעות בשוטף גם בשבת. הם אכן אזרחים במדינה דמוקרטית ומותר להם להשתמש בכלים שלהם במסגרת החוק אך השאלה היא מהי התגובה של הציבור שאינו חרדי. הדרך היחידה להתמודד עם שימוש כוחני של הממסד החרדי, שמופעל נגד המפעלים הכי חלשים במדינת ישראל הוא להקים חרם נגדי".
 
מה לא תקנה מהם? החילונים זו ערימה של רופסים שבחיים לא יתאחדו. מה אתה מציע?
הרב גלעד קריב: "אם הציבור הלא חרדי במדינת ישראל רוצה רק לשבת ולקטר. אז בבקשה. אם יהיה יקב במדינת ישראל שכתוצאה מהחרם החרדי יאמר שהוא מפסיק לקנות בקבוקים ממפעל פניציה. צריכה לקום מחאה מרוב הציבור במדינת ישראל שתאמר שאם הם ייכנעו לחרם החרדי הם יינזקו יותר".  

הרב יצחק, מה אתה מציע, לנהל קרב על גבם של העובדים?
הרב יצחק גולדקנופף: "הרב קריב לא מכיר את המערכות הללו, הוא לא יודע שפניציה לא מספקת בקבוקים לכל הארץ. גם לא ל-40%. הוא לא יודע ש-50% מהציבור מעולם לא קנו אצל פניציה. כל היקבים הגדולים מעולם לא קנו אצלם. למה להשמיץ את חלק מהעם היהודי במשך שבועות בתקשורת? 

אז אין חרם?
הרב יצחק גולדקנופף: "יש חרם. פניציה היא זו שמחרימה אותנו".
 
הרב גלעד קריב: "בסופו של דבר אנחנו מנהלים בישראל כלכלה מודרנית. הדרך לאזן את הצורך לשמור על מקום השבת ולאפשר כלכלה מודרנית צריך למצוא פשרה אך הממסד החרדי והמפלגות החרדיות לא מוכנות לדבר על פשרה. התוצאה של חוסר הנכונות של החרדים להגיע לפשרות שמתאימות לכלכלה מודרנית היא זו שגורמת בסוף לעובדים לעבוד בשבת".