למרות המצב הביטחוני והחיים תחת איומי רקטות ובלוני התבערה, במהלך חמש השנים האחרונות נקלטו ביישובי עוטף עזה כ־1,200 משפחות חדשות. מדובר בגידול של 15% באוכלוסייה, והתפוסה ביישובים במגזר הכפרי באזור מלאה. כך עולה ממחקר של הרשות לתכנון במשרד החקלאות.
 
מפילוח הנתונים עולה כי אוכלוסיית יישובי המועצה האזורית שער הנגב גדלה ב־13%, אוכלוסיית אשכול ב–16%, שדות נגב ב– 16% ואוכלוסיית המועצה האזורית חוף אשקלון גדלה ב–14%.
 
עורכי המחקר ציינו כי לפני כחמש שנים, לאחר מבצע צוק איתן, גובשה החלטת ממשלה לפיתוח האזור מבחינה כלכלית, חברתית והתיישבותית. 
 

במסגרת זו בוצעו השקעות בהיקף של כ־184 מיליון שקל בפיתוח ובתשתיות חקלאיות, לרבות מבנים לבעלי חיים, בתי אריזה, דרכים חקלאיות, ניקוז, מערכות ומאגרי מים, ושופרו התאורה ותשתיות החשמל.
 
מהבדיקה עולה עוד כי באותן שנים נוספו 120 מיגוניות חדשות בשטחים חקלאיים. 
 
נוסף על כך, התוכנית העניקה חיזוק ותמיכה לתשתיות כפריות תיירותיות ולמיזמים תיירותיים במרחב הכפרי. התוכנית כללה גם את הארכת התמיכה בפעילות חקלאית ביישובי עוטף עזה בכ־40 מיליון שקל ותוספת של 20 מיליון מ"ק מים. 

הבניין שנפגע מרקטה בשדרות

 
בד בבד, הוחלט לאפשר להגדיל את מכסת העובדים הזרים ולהפחית את מס המעסיקים המוטל על חקלאים המעסיקים עובדים זרים. 
 
שמאי המקרקעין יונתן לוי אומר כי חלק גדול מאוד מהמתיישבים החדשים ביישובי עוטף עזה חיו תחת איום הטילים במעטפת השנייה (ערים כמו באר שבע, אשקלון ואשדוד).
 
"רובם חוו את הטילים, ועבור שיפור איכות חייהם וקבלת הטבות מס, המעבר למעטפת הראשונה היה קל יותר", הוא מסביר.
 
"צריך גם לזכור שהמרחק מעוטף עזה לאזור המרכז הוא קצר יחסית לאזורים מרוחקים יותר כמו הערבה והגליל", הוא מציין. "זמני ההגעה בכלי רכב וברכבת קצרים בהרבה, ואנשים יכולים לקבל איכות חיים והטבות מס ולהמשיך לעבוד באזור המרכז".
 
גם מחירי הדיור הזולים יחסית בעוטף עזה מהווים מרכיב במשיכת משפחות רבות. "ישנם פערים של 30%־20% במחירי הדיור בין עוטף עזה לערים כמו אשקלון ואשדוד", הוא אומר. "משפחות רבות שיפרו את הדיור במעבר לדירות גדולות יותר או לבתים פרטיים".
 
מנהלת הרשות לתכנון במשרד החקלאות, ד"ר רותי פרום אריכא, אמרה בעקבות הממצאים: "משרד החקלאות מכיר בקשייהן של המשפחות הבוחרות לגור בעוטף, מעריך אותן ומברכן על הבחירה להשתכן שם. 
 
"המשרד עושה ככל שביכולתו על מנת לשפר את שגרת חייהם של התושבים ולהקל עליה, בכל האמצעים העומדים לרשותו.
 
"פעולות השיקום והשדרוג של התשתיות ומבני הציבור ביישובי העוטף על פי תוכנית העבודה שקידם המשרד ובביצוע החטיבה להתיישבות, הביאו להשקעה חסרת תקדים בהיקפה בשדרוג חזות היישובים, פעולה שתרמה רבות לעיצוב סביבת חיים משופרת ומושכת", היא הוסיפה.