הבורסה היא גוף עסקי (עפ"י רוב – חברה בע"מ) אשר עוסקת בקיומו של שוק מוסדר למסחר בניירות ערך. בין היתר, מדובר במכשירים פיננסיים כמו מניות, אג"ח (אגרות חוב), כתבי אופציה, חוזים ועוד.


הבורסה פועלת כפלטפורמה מתווכת המקשרת בין אלו המוכרים ניירות ערך לבין אלו הקונים אותם. כל גוף המעוניין להשתתף במסחר בבורסה (חברות, בנקים ואפילו ממשלות) חייב לעמוד בכללים רגולטוריים מחמירים. במדינת ישראל קיימת בורסה יחידה לניירות ערך – "הבורסה לניירות ערך בתל-אביב". הגופים האחראים על רגולציית הבורסה בישראל הם הרשות לניירות ערך, והרשות לאיסור הלבנת-הון ומימון טרור.



פעילותה של הבורסה במדינת ישראל מהווה מנוע צמיחה חשוב ומרכזי בעבור הכלכלה הישראלית. הבורסה מאפשרת לכל אדם החפץ בכך, לקנות ולמכור ניירות ערך באמצעות שימוש במערכת מסחר ממוחשבת ומתקדמת המכונה "רצף". הבורסה בישראל הוקמה בשנת 1953 ע"י 29 בנקים וברוקרים, כאשר מטרתם הייתה להביא למיסודו של שוק ניירות הערך הישראלי.



רוב המסחר בבורסה מתמקד בעיקר בתחום המניות, אך ישנם מכשירים פיננסיים נוספים כמו אג"ח (איגרות חוב), מק"מים (מלווים קצרי מועד), כתבי אופציות וחוזים אשר נסחרים גם הם בעולם הבורסה.



למסחר בבורסה יש סדר יום מוקפד ומסודר אשר מתחלק ל- 5 שלבים מרכזיים:


שלב טרום הפתיחה: הכנסתן של הוראות הקנייה והמכירה לצורך קביעת מחירי הפתיחה של ניירות הערך והמניות הנסחרות.



שלב מסחר הפתיחה: חישוב שערי הפתיחה של כל אחד מניירות הערך וביצוע הוראות הקנייה והמכירה.



שלב המסחר הרציף: שלב הליבה של יום המסחר בבורסה שבו מתבצעים לאורך כל היום, פעולות הקנייה והמכירה של ניירות הערך.



שלב הטרום-נעילה: שכפול של שלב "טרום הפתיחה" שבו מקיימים מכרז רב-צדדי הקובע שער אחיד בעבור כל נכס (ידוע גם כ- שלב "שער הנעילה").



שלב מסחר הנעילה: בסגירתו של יום המסחר בבורסה מחושבים שערי הנעילה של כלל ניירות הערך והמניות ולאחר מכך מתבצעות הוראות הקנייה והמכירה המבוקשות. ערכו של שער הנעילה יהיה זה אשר נקבע בסיומו של מכרז "טרום-הנעילה".



מדדים מרכזיים בבורסה הישראלית:
- ת"א 35: מדד הבוחן את מחירן של 35 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה לני"ע בתל-אביב.



- ת"א 125: מדד תשואה כוללת אשר עוקב אחר מחירן של 125 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה לני"ע בתל-אביב.



- ת"א גלובל-בלוטק: מדד העוקב אחר מחיר המנויות אשר נכללות במדדי "ת"א-טכנולוגיה" ו- "ת"א-ביומד".


מדדים מרכזיים בבורסה ( צילום  https://www.123rf.com  )
מדדים מרכזיים בבורסה ( צילום https://www.123rf.com )


האם קיים תשלום מס על רווחים בבורסה?
ככלל, כל מי שעוסק במסחר בבורסה מחויב לשלם מס רווח-הון בשיעור העומד על 25% אחוזים מן הרווח הריאלי. כלומר, במקרה והמניה שלכם הרקיעה שחקים והצלחתם לגרוף בזכותה רווח משמעותי, אתם תשלמו את המס בגין הרווח שהרווחתם (ולא על סכום ההשקעה שהשקעתם).



בכדי להתחיל לסחור בבורסה, יש לפתוח חשבון השקעות ייעודי אצל אחד מחברי הבורסה, הבנקים או בתי ההשקעות. בנוסף, ניתן לפתוח את חשבון ההשקעות דרך אתרי האינטרנט של אותם הגופים – תוך הקפדה על עמידה בסטנדרטים מסוימים. תהליך המסחר עצמו אגב, יכול להתבצע גם באופן מקוון.



בתור התחלה, מוטב להימנע מהשקעה בסכומים גבוהים מדי ורצוי להיעזר בברוקרים (סוחרי בורסה) או ביועצי השקעות מנוסים. כל פעולה המתבצעת בניירות הערך, תיעשה באמצעות חבר הבורסה אשר אצלו פתחתם את חשבון ההשקעות. הוא זה שדואג להעביר את הוראות הקנייה והמכירה הרלוונטיות לאחר שאתם מאשרים את ביצוען.




סכום מינימאלי לפתיחת חשבון במיטב דש טרייד: 20,000 ₪. האמור אינו מהווה ייעוץ / שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.