תל אביב תהפוך לעיר תיירות בינלאומית. בתוך כעשור יוכפלו מספר התיירים וחדרי האירוח, ובתי מלון ואטרקציות לתיירים ייבנו גם בשכונת התקווה, באזור התחנה המרכזית הישנה ובמרכז עתידים. כך עולה מתוכנית האב לתיירות לעשור הקרוב - "תל אביב־יפו 2030", שהוצגה אתמול על ידי ראש העירייה רון חולדאי, מהנדס העיר אודי כרמלי ומנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות איתן שוורץ.
 
 כמו כן יוגברו פעולות האכיפה נגד הפקעות מחירים לתיירים, ייתכן שבאמצעות פקחים עירוניים וייעשו ניסיונות לשפר את התחבורה הציבורית בתוך העיר על ידי הגברת תדירות אוטובוס התיירים. על פי נתוני המחקר ששימשו את גיבוש תוכנית האב לתיירות, בשנת 2018 ביקרו ולנו בתל אביב־יפו כ־2.2 מיליון תיירים - כ־1.5 מיליון תיירים מחו"ל וכ־700 אלף ישראלים.

חולדאי, כרמלי ושוורץ. צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב
חולדאי, כרמלי ושוורץ. צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב

 
ההוצאה הממוצעת לתייר עמדה על סך של 5,140 שקל, וההכנסה לכלכלת העיר מעסקי המלונאות מוערכת בכ־1.6 מיליארד שקל. מרבית התיירים הגיעו מצרפת (15%), ארה"ב (12%), גרמניה (10%) ורוסיה (8%). טווח הגילאים של רוב התיירים עמד על 45־25 ו־92% מהם הגיעו במסגרת עצמאית ולא בטיולים מאורגנים.התוכנית כוללת פנייה לקהלי יעד נוספים והיערכות להגברת פלח התיירות של הסינים, ערבים ומוסלמים ו"כסופי שיער" (מבוגרים).

אחד היעדים יהיה לפזר את התיירות על פני שטחים נרחבים בתל אביב ולא להתמקד רק בלב העיר, בצפון ההיסטורי, ביפו ובאזורים הנושקים לים. במסגרת זו יתווספו אלפי חדרי מלונות גם לאורך האיילון ובשכונות מחוץ למעטפת הראשונה – התקווה, נווה שאנן וקריית עתידים.
 
בשנת 2030 יהיו, על פי החזון של התוכנית, יותר מ־20 אלף חדרי מלונות בתל אביב, לעומת כ־10,500 כיום וכ־2,500 בערים הסמוכות בגוש דן.
לעומת זאת, עיריית תל אביב שיזמה את העלאת הארנונה בשיעור של כ־50% לדירות המושכרות בקביעות לתיירים, מתכוונת לפעול לחקיקת חוק בכנסת שיטיל קנסות כבדים על מי שישכיר דירה לתיירים למעלה מ־90 יום בשנה. זאת, במטרה לשחרר יותר דירות לשוק השכירות המקומי, על רקע השתוללות מחירי שכר הדירה בעיר.
 
"בשנים האחרונות נהנית העיר שלנו מפריחה תיירותית יוצאת דופן: מעיר קטנה שמעטים מאוד מבקרים בה, הפכה תל אביב־יפו לעיר שמידותיה עדיין קטנות, אך רבים מאוד רוצים להנות ממנה ולחוות אותה", ציין חולדאי והזהיר: "אבל לא לעולם חוסן: כפי שערים רבות בעולם חוות בימים אלו, כאשר התיירות מתנהלת מעצמה ולא מנוהלת בצורה מסודרת - היא עלולה להוליד גם תופעות שליליות. תל אביב־יפו אמנם רחוקה ממצב זה, אבל כבר היום ניתן לזהות אתגרים שחובה להתייחס אליהם בשוק התיירות שלנו".