אם לא די במכה שחטפה אילת בעקבות סגירת שדה דב, לתושבי העיר מחכה מכה נוספת. מנהל רשות המסים ערן יעקב ממליץ לבטל את הפטור ממע”מ בשיעור של 17% על הקניות בעיר, והוא יביא את ההמלצה בפני שר האוצר הבא.



על פי ההערכות, היקף הפטור נאמד ב־600 מיליון שקל. מנהל רשות המסים פירט את משנתו בנושא הפטורים ממס במהלך הכנס השנתי של לשכת רואי החשבון באילת.



“יש פטורים ממס מיותרים. לדעתי, הפטור ממע”מ באילת, בהסתכלות על התרומה הלא ממש גדולה לעיר, הוא מיותר. צריך לפתח בעיר את התיירות ואת תעשיית הכנסים באמצעות עידוד השקעות גדולות שיספקו צמיחה וערך”, אמר יעקב.



“לצערי, כתוצאה מהפטור אנחנו מתמודדים עם עבריינות בתחום הטלפונים הסלולריים ומכשירי חשמל כמו איי.רובוט. כל אלה לא מקיימים את תכלית החוק, שמהותו עידוד התיירות”, אמר מנהל רשות המסים.



לדבריו, הוא אינו מבין כמה באמת תורם הפטור ממע”מ באילת על דלק או על מוצרי אלכוהול. יעקב הבטיח להביא את המלצותיו בנושא לשר האוצר הבא. “אנחנו גוף ייעוץ מקצועי ומביאים את המלצותינו, אבל מי שקובע, בסופו של דבר, הוא הדרג הפוליטי”.



מנהל רשות המסים אינו מתכוון להסתפק בפטור ממע”מ באילת. הוא כבר דיבר על הפטור ממע”מ על פירות וירקות (בהיקף של כ־3.5 מיליארד שקל), הפטור משכר דירה ראשונה והפטורים בשוק ההון. את כל אלה הוא ימליץ לבטל.



ערן יעקב. צילום: מרק ניימן
ערן יעקב. צילום: מרק ניימן



מס נוסף חדש שאינו שנוי במחלוקת שייצא לדרך עם הקמת הממשלה החדשה הוא על הקניין הרוחני של חברות רב־לאומיות הפועלות בישראל. תישקל האפשרות להטלת מס מחזור על פעילותן של חברות אלה, אך לדבריו, “השיח עדין לא הסתיים. אנחנו מאמינים בצדקת דרכנו, וזאת תהיה המלצתי הראשונה לממשלה החדשה”.



שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, שהשתתף באותו כנס, הודיע חד־משמעית שהוא מתנגד להטלת מסים, מכיוון שלדבריו הדבר פוגע בצמיחה. הוא לא היסס לקבוע כי בנק ישראל טועה בהמלצות להעלות מסים.



“בנק ישראל לדורותיו המליץ להעלות מסים. בסופו של דבר, המסים לא הועלו אלא ירדו, וראה זה פלא: לא רק שגביית המס לא ירדה, אלא אף עלתה, ואיתה הצמיחה במשק”, אמר שר הכלכלה, והבהיר שזאת תהיה עמדתו גם בממשלה החדשה.



נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק לא התייחסה במישרין לסוגיית מדיניות המסים, אך הוסיפה: “אנחנו נמצאים בפתחה של מערכת בחירות נוספות, ומעבר להשלכות הפוליטיות יש לה השלכות כלכליות רבות, עלויות אדירות, למשק ולמעסיקים, יום שבתון נוסף ושיתוק עסקי”.



בהתייחסו לשאלה מדוע הבנקים אינם מאפשרים קבלת כספים הנובעים ממיסוי עסקאות במטבעות דיגיטליים והסדרי גילוי מרצון, ענה מנהל רשות המסים: “זה נכון שיש בעיה. אנחנו מתקשים לקבל תשלומי מסים, המגיעים לעתים אפילו למאות מיליוני שקלים. זהו הפסד כפול לתקציב המדינה, והפסד לאזרחי ישראל שהכסף שאמור להגיע אליהם נעלם בדרך. לא יעלה על הדעת שלא יתאפשר להעביר את הכספים לקופה הציבורית. רשות המסים פועלת להביא לדיון מול הגורמים הרלוונטיים. מקווה שנגיע לפתרון”.



יעקב ציין: “מספר חקירות נפתחו בעקבות מידע שהגיע במסגרת יישום אמנת ה־FATCA, ובקרוב צפויים מעצרים. הגילוי מרצון על מקורות הכנסה שלא דווחו יימשך עד סוף השנה, וכדאי לנצל זאת”.