סוכני הביטוח ממגזר המיעוטים בכלל ומהמגזר הדרוזי בפרט מופלים לרעה בענף הביטוח, וחברות הביטוח מונעות מהם פעילות בענפי ביטוח רבים. כך התברר מפגישה שהתקיימה בתחילת השבוע עם ראשי העדה בהשתתפות משה ברקת, המפקח על הביטוח באוצר.
 
ל"מעריב" נודע שהפגישה נערכה בכפר יאסיף בתיווכו של נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד. פרט לברקת השתתפו בה ראש העדה הדרוזית, השייח' מואפק טריף, השר לשעבר סאלח טריף, מנהלי סניפי בנק מהעדה, סוכני ביטוח ויו"ר הוועדה האלמנטרית בלשכה ישראל גרטי. בפגישה התברר שחברות הביטוח אינן נלהבות בלשון המעטה לשתף פעולה עם סוכנים מהעדה. 

השייח' מואפק טריף. קרדיט: חמודי טריף

 
כך למשל, בניגוד לסוכני הביטוח היהודים, הם אינם מורשים להנפיק פוליסות חובה לרכב. כשהם מוציאים תעודת חובה ברכב חדש או יד 2, הם נאלצים, כאחרון המבוטחים, לנסוע למשרדי מאגר חברות הביטוח (המכונה פול) ולמשוך באופן אישי את התעודות. לטענתם, כשלחברת הביטוח מגיעה בקשה מסוכן ביטוח בעל שם ערבי, הבקשה נדחית אוטומטית. הוצע לפתור את הבעיה בכך שהפול יאפשר לסוכני הביטוח מהעדה להתחבר למחשב המרכזי, וכך להנפיק במשרד הפרטי את תעודות החובה.
 

במיוחד נפגעו סוכני ביטוח הנמצאים במקומות כמו דליית אל־כרמל, שפרעם, כפר יאסיף, כפר ג'וליס וחורפייש. התברר שקיימת הדרה של בני העדה גם בקבלה למשרות בכירות במגזר הציבורי. עוד התברר שקיימת פגיעה קשה בחוק המזומן, המגביל את האפשרות לעסקות במזומן, לסכום של 11 אלף שקל. משתתפי הפגישה, ובהם מנהלי סניפי בנק, הסבירו שאנשי הדת והקאדים בעדה הדרוזית עובדים רק במזומן. הם לא פותחים חשבונות בנק, איך להם כרטיסי אשראי או פנקסי שיקים, ולכן חוק המזומן מקשה עליהם. עוד הם טוענים כי בעוד שהחברה החרדית קיבלה הקלות, העדה הדרוזית מופלית לרעה.
 
נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד ניסה לפתור את הבעיה על ידי הצעת חוק המונעת אפליית סוכנים במגזר הדרוזי. במקביל, הוא מציע להגיש הצעת חוק שתמנע לדחות פעילות עם סוכנים דרוזים. הממונה על הביטוח, משה ברקת, מודע היטב לבעיות בענף והבטיח לנסות ולפעול לעצירת אפליית בביטוח על רקע עדתי. הוא הבהיר שאינו אחראי על חוק המזומן, אבל התחייב לשוחח בנושא עם המפקחת על הבנקים. גורמים בענף הביטוח הכחישו את קיומה של מדיניות אפליה מכוונת נגד סוכני העדה הדרוזית, והדגישו כי הם פועלים אך ורק על פי רמת הסיכון.
 
השייח' טריף אמר בפגישה: "חוק המזומנים צריך לתת את הדעת על השפעתו על קבוצות אוכלוסייה הנמנעות מהסתייעות בבנקים ומאשראי מסיבות אידיאולוגיות ודתיות. יש חשיבות גם לסוגיית החינוך הפיננסי. הרשות מצפה לשילובם של יותר צעירים כסוכני ביטוח".
 
סוכן הביטוח עלי טריף (אחיו של השייח' טריף – י"ש) אמר: "לצערי, אכן קיימת בעיה של הדרת הסוכנים הדרוזים, במיוחד בביטוח בריאות וביטוח חובה. אם לחברות הביטוח יש בעיה, למה הן לא מענישות לקוחות אלא רק סוכנים. המפקח היה קשוב לטענות  והבטיח לטפל בסוגיות ולנסות ולמצוא פתרון".

חבר הנהלת הלשכה, ישראל גרטי, אמר: "הפגישה הייתה מכובדת. כל צד השמיע את דעתו, והיא הסתיימה בארוחת צהריים בביתו של השייח' בכפר ג'וליס".
 
עד לשעת סגירת הגיליון לא התקבלה תגובת חברות הביטוח.