אזור השרון ותל אביב הן זירות הקולינריה של ישראל. כך על פי סקירת ענף המסעדות ובתי הקפה שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi. מסיכום נתוני שנת 2018 עולה כי בענף בתי הקפה מדורגת תל אביב בצמרת - 21% מבתי העסק בתחום המסעדנות בעיר הם בתי קפה.

בניגוד לאזורים נרחבים בארה"ב, למשל, שם נפוצה יותר תרבות הטייק־אווי, בתל אביב השתרשה תרבות של ישיבה בבתי קפה. מהנתונים עולה עוד כי גם מסעדות הבשרים שולטות ומחזיקות ב־18% מעסקי המסעדנות בעיר. אחריהן מדורגות מסעדות איטלקיות, המהוות 10%, ומסעדות דגים - 9%. חומוסיות מהוות רק 3% מהענף. 
עוד עולה מהסקירה כי בתל אביב יש בית קפה או מסעדה על כל 669 תושבים. אך למרבה ההפתעה, היא אינה במקום הראשון. באזור השרון יש בית קפה או מסעדה על כל 302 תושבים. לעומת זאת, באזורי הדרום וירושלים היחס נמוך משמעותית ועומד על בית קפה או מסעדה לכל כאלף תושבים. באזור הצפון יש בית קפה או מסעדה לכל 942 תושבים.

בסקירה צוין עוד כי כ־70% מהעסקים בענף המסעדנות בחרו שלא להחזיק תעודת כשרות של הרבנות, בעיקר בשל היותן פתוחות בשבתות ובחגים. הסקירה בדקה את היקף ההכנסות בענף המסעדנות. על פי הערכות, בשנת 2018 הסתכמו הכנסות הענף בכ־20 מיליארד שקל - עלייה של כ־3% לעומת 2017. כמו כן, נרשם בענף ב־2018 גידול מזערי של כ־1% בפתיחת עסקים חדשים.
עורכי הסקירה התריעו כי בחינת מדד הסיכון העסקי של הענף מראה שבשנים האחרונות הייתה רמת הסיכון של הענף גבוהה ממדד הסיכון העסקי בכלל המשק, וכי החלום להיות בעל בית קפה או מסעדה עלול להיות לעתים מסוכן, כשבין גורמי הסיכון נמצאות ההשקעה הכספית הגבוהה והתקורות הגבוהות. 
"בין ההתפתחויות שחלו בענף בשנים האחרונות, נציין את התחזקות מסעדות אוכל הרחוב, שממשיכות להיפתח על ידי שפים, התחזקות מגמת הטבעונות ופתיחת מסעדות מושקעות במלונות בוטיק", מציינת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב־CofaceBdi. לדבריה, בשנים האחרונות חלה מגמת גידול ברכישת אוכל מוכן על חשבון אכילה במסעדות ובתי קפה, וזה בא לידי ביטוי בגידול במספר המעדניות האיכותיות ודוכני האוכל במרכזים המסחריים.
לדברי ינאי, הסקירה מתייחסת גם לשתי מהפכות שהתרחשו בתחום במהלך 2018 - מהפכת הטיפים והתאגדות המלצרים. מתחילת 2019, בעקבות פסיקת בית הדין לעבודה, כספי הטיפים של העובדים בענף מחויבים במס הכנסה. בנוסף, המעסיקים מחויבים לכלול את כספי הטיפים בחישוב הזכויות הסוציאליות. בעלי מסעדות ניסו להיאבק בכך, בטענה שבסופו של דבר התשלום יתגלגל על ציבור הלקוחות, אבל ללא הצלחה. 
בסקירה מוזכר כי לפני כשנה קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שהנהלת מסעדה ובית קפה פגעה בהתארגנות עובדיה כשפיטרה אותם, וחייב אותה לשלם להם פיצוי בסך כ־300 אלף שקל. בעלי מסעדות חוששים שבעקבות הפסיקה עשויים עובדים נוספים בענף להתאגד - דבר שיוביל לעלייה בהוצאות המעסיקים.