מוצאי שבת האחרונה היה המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של שנת 2019. מספר חברות חיכו ממש לרגע האחרון בתקווה שפרסום הדוחות (השליליים בדרך כלל) ייבלע בשלל הדיווחים מצד חברות שדווקא כן הצליחו.

התקווה היא שמצבם העגום של החברות ילווה בכמה שפחות הד ציבורי שעלול להתעורר בעקבות הפרסום. המסרים השליליים בדוחות הגיעו בדרך כלל ממחיקות חד־פעמיות, כמו שהיו בבזק (בעיקר פלאפון) ובחברת דיסקונט השקעות (בגלל סלקום), אבל היו גם מקרים אחרים.

קבוצת הנדל"ן בבעלות עמוס לוזון סיימה את הרבעון השני בהפסד של 15 מיליון שקל, נמוך יחסית בהשוואה להפסדים ברבעון המקביל אשתקד. בכל זאת, נתון מסוים העיב מאוד על הדוחות: לדוחות חברת הבת דורי בנייה צירפו רואי החשבון הערת "עסק חי", משום שהיא מתקשה לעמוד במלוא ההתחייבויות הכספיות החלות עליה, לרבות תשלומים לספקים וקבלנים. היא גם אינה עומדת בהתחייבויותיה לבנקים.


חברת התשתיות ח.מר, שבבעלות קרן ההשקעות פימי, שבראשה עומד חיים מר, סיימה את הרבעון בהפסד של 3.1 מיליון שקל בהשוואה ל־2.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. נכון לסוף יוני, החברה אינה עומדת בחלק מההתניות הפיננסיות שלה מול הבנקים. כך למשל ההון המינימלי הנדרש הוא 150 מיליון שקל, בעוד ההון העצמי עומד בפועל על 140 מיליון שקל. לנוכח מצבה ספגו בשנה האחרונה מניותיה צניחה של 50%.

ואילו חברת האנרגיה גלובל פאוור, בעלת תחנת הכוח בבאר טוביה שבשליטת אהוד בן ש"ך, ספגה מרואי החשבון שלה הערה שלפיה לצורך מימון פעילותה, לרבות פיתוח והשקעה בפרויקטים השונים, היא נדרשת למקורות כספיים נוספים. בהנהלת החברה מעריכים כי לאור התוכניות לגיוס הון נוסף החברה תעמוד בהתחייבויותיה לבעלי המניות. רווחי החברה נשחקו ל־3 מיליון שקל בלבד.

בשבת האחרונה פרסמה גם אלון רבוע כחול דוחות כספיים שהצביעו על גידול של 40% ברווח החציוני ל־133 מיליון שקל. אולם מה שמעניין בדוחות, שאולי הביא לפרסום בעיתוי הבעייתי, הוא המצב בקניון האופנה TLV.

מוטי בן משה, בעל השליטה ברבוע, ומשפחת גינדי הזרימו לקניון מתחילת 2019 75 מיליון שקל כדי לשפר את מצבו. למרות זאת, הקניון סיים את מחצית 2019 בהפסד של 22 מיליון שקל ובהפסד של 110 מיליון שקל ב־2018 כולה. שווי הקניון, לאחר שהופחת ב־30 מיליון שקל, נאמד בהתאם להערכת שווי של גרינברג אולפינר ב־1.62 מיליארד שקל. הונו העצמי עומד על 98 מיליון שקל בלבד. קניון TLV נמצא כאמור בבעלות אלון רבוע כחול וגינדי השקעות, שבשליטת האחים גינדי וילדיהם. 

ואילו חברת המשביר לצרכן, בבעלות איש העסקים רמי שביט, ממשיכה לדמם. ההפסד ברבעון השני הסתכם בנטרול תקן חשבונאי ב־1.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 5.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה הסתכם ההפסד ב־19 מיליון שקל לעומת 10.9 מיליון במחצית המקבילה.

בנטרול התקן החשבונאי ההפסד היה 11 מיליון שקל, בדומה למחצית 2018. כדי לשפר את מצבה בוחן שביט הכנסת משקיע אסטרטגי לחברת הבת המפעילה את בתי הכלבו.