מונופול המלט נשר, המוחזק במלואו על ידי כלל תעשיות שבשליטת איש העסקים האמריקאי לן בלווטניק, סיים את המחצית הראשונה של 2019 בהפסד הנאמד ב־40 מיליון שקל. הרבעון הראשון ב־2019 הסתיים בהפסד של 15 מיליון שקל. נתוני הרווח וההפסד אינם מתפרסמים (שכן נשר היא חברת פרטית), אבל הם מופיעים בחלק מהדוחות שנשלחו לרשות התחרות שבמשרד הכלכלה על ידי הנהלת החברה, שבאחריות המנכ"ל האלוף (במיל') משה קפלינסקי. הנתונים אינם כוללים את הפסדי חודש יולי, שאינו כלול בדוחות הרבעוניים. בחודש זה הופחתו תעריפי המלט ב־7%, ולפי חישובי נשר זה יגרור את החברה עד סוף 2019 להפסד נוסף של 40 מיליון שקל. 
שוק המלט בישראל נאמד ב־9.5 מיליון טון בשנה, שמתוכו 4.5 מיליון טון יבוא (בעיקר מטורקיה ומירדן). ההיצף ביבוא צמצם את חלקה של נשר במכירות - משיא של 80% מהשוק ל־50% ממנו. מכירותיה ירדו מ־6.3 מיליון טון ב־2018 ל־4.7 מיליון טון ב־2019. המכירות, בתמורה כספית, נאמדות בכמיליארד שקל, וההון העצמי עומד על 2 מיליארד שקל. לפי שיעור תשואה של 10% על ההון, אמורה הייתה החברה להרוויח כ־200 מיליון שקל לשנה. בפועל, מדובר בהפסד. 
נתוני 2019 משקפים החרפה של המגמה שהחלה כבר ב־2018 ושצמצמה משמעותית את רווחי נשר. בעוד שמרבית מדינות אגן הים התיכון סוגרות את שעריהן מפני מכירת מלט במחירי היצע, ישראל נותרה יבואנית המלט היחידה - על אף מעמדה הגיאופוליטי הבעייתי בין מדינות האזור. משרדי הכלכלה והאוצר של ישראל פתחו את שוק המלט ליבוא חופשי כדי להוריד את עלויות הבנייה ומחירי הדיור ירדו. בפועל, זה לא עזר ומחירי הדיור שבו לעלות. 

במשרד הכלכלה רואים את הנתונים, אך למרות זאת לא מטילים היטל על היבוא. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) נפגש באחרונה עם לן בלווטניק, בעל השליטה בנשר. בלווטניק, המושקע בין השאר בערוץ עשר ובעסקים אחרים בישראל, רכש את נשר באמצעות כלל תעשיות ביולי 2012 וקיווה לעשות כסף. מאז הרכישה הוא השקיע בנשר 350 מיליון שקל, וכעת, בהתאם לתוצאות העסקיות, מתברר שמדובר בהשקעה לא כדאית.
במשרד הכלכלה החליטו לפני חצי שנה על היטל סמלי של 0.25% על יבוא מלט מטורקיה, למרות המלצה להיטל של עד 22.8%. ייתכן שההיטל יגדל בעקבות נתוני ההפסד, אולם זה יקרה רק לאחר הבחירות. במקביל, קיימת תוכנית להקצות למלט הר־טוב 30 מיליון שקל להשקעה במתקנים להגברת התחרות, אך גם זה יקרה לאחר הבחירות.
בינתיים קוראים במשרד הכלכלה לנשר להמשיך ולהתייעל - והמנכ"ל קפלינסקי הרים את הכפפה. מונופול המלט מעסיק 500 עובדים, ש־100 מהם ילכו הביתה עד סוף השנה ואולי עוד לפני החגים, בעקבות הסגירה המתוכננת של מפעל טחינת המלט בחיפה. 20 עובדים כבר הוצאו לחופשה ו־50 עובדים נוספים בדרך. הנהלת החברה מנהלת משא ומתן עם הוועדים, וגם ההסתדרות בתמונה. בכוונת ההנהלה לשלוח הביתה עובדים נוספים מהמטה הניהולי. במשרד מתבשמים, ובצדק, מנתוני התעסוקה יוצאי הדופן (שיעור אבטלה ארצי של 3.7% בלבד) ובטוחים שלמפוטרים תימצא בסופו של דבר עבודה. לא בטוח. מי שעבר בנשר עשרות שנים יתקשה במציאת ג'וב חלופי.