סקר מפתיע של המועצה הישראלית לצרכנות קובע שרשות המיסים חייבת בממוצע כ-8,000 שקלים לכל אחד מ-45% השכירים במדינה. אותם מיליארדי שקלים שנגבו כמס עודף מהציבור, אמורים לחזור למאות אלפי שכירים בישראל אם רק יגישו תיאום מס. מסקר שבוצע לקראת השקת מדריך להחזרי מס, עולה  כי 33% לא מאמינים שיקבלו החזר, 30% לא מבינים את התהליך, 23% חוששים מהביורוקרטיה הכרוכה בתהליך.



עוד עולה כי 16% לא מודעים לזכותם, וכי אחד מכל שישה צרכנים חושש מההתעסקות עם מס הכנסה. התוצאה היא שרבים פשוט מתייאשים ומוותרים או שבמקום להגיש לבד את החזרי המס, פונים למתווכחים ומשלמים להם עמלות גבוהות. 



המועצה לצרכנות משיקה בימים אלו, בעזרת מומחה המס עו"ד מאיר מזרחי, מדריך זכויות להחזרי מס במטרה לסייע לצרכנים לממש את זכויותיהם גם בתחום המיסוי. 


 

מסקנה מרכזית שעולה מהסקר היא שהמודעות לסיבות שבעטיין ניתן לבקש החזר מס נמוכה מאוד. למעשה, רק שני אחוזים יודעים שילדים עם צרכים מיוחדים מזכים בנקודות מס, 1.4 אחוז לא יודעים כי חייל משוחרר זכאי לכך, כמו גם הורים יחידניים. בנוסף, אחוז אחד בלבד מאלו התורמים למעלה מ-180 שקלים בשנה מודעים לזכותם לקבל החזר מס על הסכום, כאשר גם בקרב נשים אחרי לידה רק 8 אחוז מהן מודעות לזכויותיהן. 60 אחוזים מהציבור גם לא מודעים לכך שיש סימולטור חינמי המאפשר בדיקה לזכאות, כאשר במקביל למעלה מ-70 אחוזים חושבים שאם המידע יהיה נגיש וקל אם ישתמשו בסימולטור המדובר ויגישו את הטפסים.