"בחירות מועד ג' עלולות להיות מכה לכלכלה ולמשק. מבחינה כלכלית יש לכך משמעות שלילית. אני חושש מבחירות נוספות", מבהיר מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד בשיחה עם "מעריב", ודבריו באים, בין השאר, על רקע החששות שמערכות הבחירות המתמשכות עלולות לפגוע בדירוג המשק הישראלי על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות.
 
באב"ד הוסיף: "מבחינה כלכלית אני מודאג מבחירות מועד ג'. צריך להכין תקציב לשנים 2020 ו־2021 ולהכין תוכניות עבודה. יש לנו תקציב מוכן עד לסוף השנה ובשלב זה לא ברור מה יהיה עם 2020. אם החריגה מיעד הגירעון לא תטופל ולא נעשה תקציבים לשנים הבאות, הדבר לא נכון ולא טוב לכלכלה".
 
על השאלה למה עלולה לגרום החריגה מיעד הגירעון ענה באב"ד: "זה עלול להוריד את דירוג האשראי, להעלות את יחס החוב־תוצר ובסוף להגדיל את עלויות גיוס ההון. זה עלול ליצור רושם לא טוב על חברות ומשקיעים מבחוץ שמסתכלים על המשק. בינתיים, בהנהלת האוצר אנו מחכים לראות מה יהיה. אנחנו בסך הכל פקידים וכל השאר נמצא בסמכות מלאה של הכנסת".
 

על השאלה למה יש לצפות מהממשלה החדשה ועד כמה נכונות הידיעות על הגירעון ועל התוכניות להעלאת מסים השיב מנכ"ל משרד האוצר: "אסור לפקיד באוצר ויהיה בכיר ככל שיהיה להתבטא לגבי תוכניות עבודה עתידיות שלא על דעת שר האוצר, בטח לא בזמן בחירות וממשלת מעבר. תאר לך שאני לא מעוניין במסים על דברים ממותקים (התבטאות בנושא המסים על מיצים ממותקים נשמעה באחרונה מפי הממונה על התקציבים שאול מרידור - י"ש). מי שאמור להחליט בנושא הוא השר נבחר. דרגי המקצוע צריכים אך ורק להעביר את המלצותיהם המקצועיות לדרג הפוליטי. התנהגות שלא בהתאם אינה תקינה, מהווה חריגה מסמכות, והיא חמורה במיוחד בזמן קמפיין בחירות".

כחלון. צילום: פלאש 90

 
"חריגה מסמכות"
האם הוא מכוון את דבריו לפקידים מסוימים? על כך השיב באב"ד: "אני מביע את עמדתי הכללית מבלי להתייחס לשמות ספציפיים. אם היו גורמים שחרגו מסמכותם, אדאג לטפל בהם. נכון לעכשיו שום דבר לא קורה ומחכים שתהיה ממשלה חדשה ושתגדיר את המדיניות".
 
"כאמור מדובר בחריגה מסמכות וחוסר אחריות. פקידים לא מעצבים אג'נדה. אני מחיל את המגבלות האלה גם לגבי עצמי. הפקידים לא צריכים להיות בתקשורת. זה חמור אם פקידים נפגשים עם אנשי כחול לבן לצורך יצירת קמפיין. טיפלתי בנושא בדרגים המקצועיים", הוסיף באב"ד.
 
אם היו נתונים כלשהם שצריך לפרסם, היה צורך להעביר אותם דרך היועץ המשפטי של האוצר. מדי פעם יש גורמים שבוחנים את הגבולות. הפעם זה קמפיין להעלאת מסים, למרות שהמדובר באחריות מנהל רשות המסים, שגם הוא אינו רשאי להתבטא בנושא. המדובר בקשקושים חסרי תכלית". באשר למערכת היחסים בהנהלת האוצר אמר באב"ד : "בניגוד לשמועות אין קרבות בצמרת האוצר, ואם יש מלחמות הן אינן קשורות אליי. ההנהלה צריכה לעבוד כגוש אחד". 
 
מנכ"ל משרד האוצר מונה על ידי השר משה כחלון והביע את רצונו לפרוש כבר בסוף יולי. לבקשת השר הוא ממשיך בתפקידו וכפי הנראה יפרוש בהזדמנות הראשונה שתיקרה בפניו. שר האוצר, סגנו איציק כהן והנהלת האוצר יערכו הבוקר ישיבת הנהלה בנושא התקציב ההמשכי. חלק מהישיבה, המכונסת  לנוכח אי־הוודאות הכלכלית במשק הישראלי, יהיה פתוח לתקשורת.