הנזק הכלכלי לחברות התעשייה בדרום עד כה בעקבות סבב ההסלמה ביממה האחרונה נאמד בכ-92 מיליון שקלים, כך עלה מניתוח התאחדות התעשיינים. נתון זה מתבסס על 85% מהמועסקים שנעדרו מעבודתם. הנתון האמיתי הינו גבוה בהרבה כי הוא אינו כולל את גוש דן שרבים על פי הוראת פיקוד העורף לא פתחו את בתי העסק שלהם.



מנתוני שב"א עולה כי חלה היום ירידה חדה של 10% בהוצאות כרטיסי האשראי של הישראלים. בין השעה 9:00 ל- 12:00 נרשמו עסקאות בסכום כולל של 451 מליון ש"ח. מדובר בירידה של 33% בסכום הוצאות כרטיסי האשראי בהשוואה לפעילות באותן שעות ביום שלישי שעבר שסכום העסקות לאותו זמן הסתכם בכ- 605 מליון ש"ח.



דיזינגוף סנטר ת"א, היום. צילום: אבשלום ששוני
דיזינגוף סנטר ת"א, היום. צילום: אבשלום ששוני



מצד החברות נרשמו כ-300 פניות לחדר המצב שפתחה התאחדות התעשיינים. 40% מהחברות הגיעו מאזור גוש דן, לכיש ודרום השפלה. הפניות עסקו בעיקר בנושאים: הגדרת מפעל חיוני, האם החברה שאינה מוגדרת חיונית, נדרשת לסגור או שיכולה לעבוד במתכונת מצומצמת, אי הגעת עובדים.



רשויות המס התחייבו לפעול במהירות לפיצוי בעלי העסקים כמתחייב כדין. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מסר שהמשרד ערוך למתן מענה לפניות התעשייה והעסקים הקטנים והבינוניים. לדבריו, "עבור התעשייה ועסקים רבים צפויה הפרת השגרה והלחימה בדרום, לייצר פגיעה בפעילות השוטפת, ותפקידנו לסייע להם ולהעניק להם את כל כלי הסיוע כדי לשמור על חוסנם". 



שוק הכרמל ת"א, היום. צילום: אבשלום ששוני
שוק הכרמל ת"א, היום. צילום: אבשלום ששוני



הבורסה לניירות ערך, בניגוד למוסדות פיננסיים אחרים, פעלה כרגיל מכיוון שמדובר בשירות חיוני. המסחר בשוק המניות נפתח במגמה של ירידות שערים שהלכו והתמתנו במהלך המסחר שהושפע גם מירידות השערים בוול-סטריט. הפיקוח על הבנקים הנחה את המערכת הבנקאית לפעול לפי נוהל חירום ותקנות פיקוח העורף.



בעקבות כך, החליטה הנהלת בנק הפועלים כי מאזור גוש דן ודרומה סניפי הבנק, לרבות מרכזי עסקים ומרכז השירות ללקוחות עסקיים בחולון, יפעלו כרגיל. המוקדים הטלפוניים של הבנק עבדו במתכונת מצומצמת וטיפלו במקרים דחופים בלבד. יחידות ההנהלה הראשית עבדו במתכונת חירום וחדר המסחר ומרכז התפעול הבנקאי עבדו כרגיל. אל על הודיעה כי לוח הטיסות ממשיך לפעול כרגיל וזאת בהתאם להנחיות פיקוד העורף. החברה תאפשר שינויים וביטולים בכרטיסי טיסה ללא גביית דמי שינוי וביטול. אנליסטים הסבירו את התגובה המתונה יחסית בעוצמת המשק. עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים אמר: "השקל נחלש בכחצי אחוז. עם זאת, הגורמים המבניים של הכלכלה הישראלית ממשיכים לתמוך בשקל. האירועים הביטחוניים הבוקר לא משנים את הערכתנו זו".‎



המתיחות הביטחונית הביאה לביטול חלק מהאירועים העסקיים שנועדו להיום כמו כנס סוף שנת המס של פירמת רואי החשבון PWC. בעקבות המצב הביטחוני, פנה יוסי אלקובי נשיא התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה בבקשה לדיון מהיר בוועדת הכספים לטיפול במאות בעלי עסקים הנמצאים בטווח העולה על 40 ק"מ מגבול הרצועה.



שמואל דונרשטיין, בעל השליטה במפעל רב בריח המועמד לנשיאות התאחדות התעשיינים אמר: "אני דורש מידית שהממשלה תשב עם התעשיינים בדרום ותקל עלינו במה שהיא יכולה ואחראית לו. המצב הביטחוני נכפה עלינו". לחברת הצבעים נירלט אתרי ייצור והפצה מרכזיים בקיבוץ ניר עוז שבדרום. עמרי לוטן המנכ"ל אמר: ״אנו פועלים במתכונת מצומצמת ועל פי פקודות פיקוד העורף. המפעל שלנו פועל בחבל אשכול ואנו דואגים לעובדינו וקשובים לצרכיהם". רועי רגרמן מנכ"ל קבוצת חמת הוסיף: "המפעל שנמצא בעיר אשדוד מושבת היום. אנו פועלים על פי הנחיות פיקוד העורף. כל יום כזה גורם להפסד למפעל בגובה של חצי מיליון שקל אך אנו דואגים בראש ובראשונה לביטחון עובדינו". מנכ"ל סוגת גיא פרופר אמר: "לסוגת מפעל באזור התעשייה של קריית גת המעסיק 200 עובדים. המפעל פועל גם בשעת חירום ומספק מאות מוצרים לאלפי נקודות בארץ ולכן פעילותו נחשבת לחיונית. עובדים שהינם הורים לילדים שביקשו להישאר בבתיהם עם ילדיהם, קיבלו אישור לכך". חברת החשמל דיווחה כי בשל נפילת רקטות באזור השפלה והדרום, נגרמו נזקים לקוי מתח גבוה המספקים חשמל למספר ישובים באזור. עובדי חברת החשמל הגיעו מידית לשטח, ובין צבע אדום אחד, למשנהו תיקנו את הרשת.