מ', אישה בשנות החמישים לחייה, חשה בשנה האחרונה כי ראייתה נחלשה ולאחר סדרת בדיקות התבשרה כי לקתה במחלת עיניים ניוונית שרק מחמירה והיא סובלת משדה ראיה מצומצם ביותר – דבר שהקנה לה תעודת עיוור רשמית מהרשויות במדינה. בנוסף, היא נזקקת לעזרה צמודה כמעט בכל פעולה יום יומית, שלא לדבר שאינה יכולה לעבוד ולנהוג, מה שהביא להרעה במצבה הכלכלי.

האישה הייתה רגועה בהיבט הזה, מאחר שלה פוליסות ביטוח המכסות מחלה קשה ומגיעים לה פיצויים בסך מאות אלפי שקלים. בפוליסה מוגדר גם פיצוי במקרה של "איבוד מוחלט ובלתי הפיך של כושר הראיה בשתי העיניים, כפי שנקבע על ידי רופא מומחה".

בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט השלום ברמלה, בידי עו"ד תומר לינר, מומחה לתביעות ביטוח ונזיקין, נכתב כי "על רקע מצבה הרפואי והמחלה ממנה היא סובלת, פנתה התובעת אל הנתבעות בתביעה לקבלת תגמולי ביטוח בגין מחלתה, המהווה מקרה ביטוח כהגדרתו בפוליסות שהוצאו לה על ידן, אולם ברגעיה הקשים ביותר גילתה התובעת לתדהמתה כי שתי הנתבעות דחו את תביעתה".

"מצבה הרפואי, כעולה מהתיעוד הרפואי, ממלא אחר הגדרת עיוורון בפוליסות הביטוח, ועל כן דחו הנתבעות שלא כדין את תביעותיה לקבלת תגמולי ביטוח מכוח הפוליסות". אומר עו"ד לינר. 

בחוות דעת שצורפה לכתב התביעה מאשש פרופ' יוסי פיקל, מנהל מחלקת עיניים בבית חולים אסותא באשדוד  את אבחנת העיוורון וכותב כי "מדובר במטופלת צעירה עיוורת על פי חוק אשר איבדה את כושר הראייה בשתי העיניים על רקע מחלה ניוונית מתקדמת ביותר של הרשתית". על כן קובע המומחה כי טענתה של חברת הביטוח לפיה התובעת לא איבדה את כושר הראייה בשתי העיניים, תמוהה ואינה נכונה.

"התנערות הנתבעות מהתחייבויותיהן כלפי התובעת מהווה הפרה בוטה של הפוליסות, ומבטאת התנהגות חסרת תום לב, אשר כל סעד, זולת חיובה במלוא סכום התביעה בצירוף ריבית חוקית מירבית כמשמעה בחוק לא יוכל לתת לה מענה הולם" טוען עו"ד תומר לינר בכתב התביעה. אשר על כן תובעת האישה כ-800 אלף שקלים מחברות הביטוח.

"חברת הביטוח כלל הגישה בקשת רשות להתגונן, ובה טענה בין היתר, כי "החברה ביררה את חבותה באמצעות מומחה מטעמה ובהתאם לייעוץ נדחתה התביעה". בנוסף, נטען כי מוכח המצב הרפואי הנטען, וכי "מוכחש כי מצבה הרפואי של המבוטחת עונה על הגדרת עיוורון בפוליסה".

מחברת הפניקס טרם הוגש כתב הגנה.

עו"ד תומר לינר, צילום עצמי
עו"ד תומר לינר, צילום עצמי