חצי שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקידו בבנק לאומי, ביוני 2019, הפך ד"ר סאמר חאג' יחיא ליו"ר דומיננטי יותר מכל קודמיו בתפקיד. כך עולה מבדיקת "מעריב". חאג' יחיא, כך מתברר, הפך את תפקיד היו"ר למוקד חייו העסקיים, ולדברי גורמים בבנק "לעתים נדמה כי הוא משמש גם כמנכ"ל בפועל". בכך הופר למעשה האיזון העסקי שהיה קיים בבנק במשך עשרות שנים. 

מנכ"לית הבנק לשעבר רקפת רוסק־עמינח, שנחשבה אף היא לדומיננטית, ניהלה את הבנק מול היו"ר בתקופתה דוד ברודט, שתפקד בפועל על תקן "שר החוץ" של הבנק. המנכ"לית הריכוזית שלפניה גליה מאור ניהלה את הבנק מול היו"ר דאז איתן רף, שהתיישר לפיה.

חאג' יחיא עמד בראש ועדת האיתור לבחירת המנכ"ל עם פרישתה של רוסק־עמינח. בחירתו של חנן פרידמן לתפקיד באוגוסט 2019 הופכת מבחינתו את המשימה לקלה יותר. למרות התערבותו בפעילות הדרג הניהולי, עובדה זו לא גרמה עד כה לעימותים או לחילוקי דעות מול פרידמן, שנחשב לאיש זהיר ומנוסה בתחום יחסי האנוש. 

המנכ"ל החדש יודע תמיד לנווט ולהשיג את מטרותיו בסבלנות ובדרך מתוחכמת. הוא החליט לדחות את פרויקט הטמעת מערכת הליבה החדשה של מחשב הבנק. מדובר בפרויקט שהיקפו מוערך במאות מיליוני שקלים. ההחלטה לדחותו בשנים ספורות התקבלה מחשש לסיכון יתר וכישלון ונעשתה בתיאום מלא עם יו"ר דירקטוריון הבנק.

חנן פרידמן. צילום: דוברות הכנסת, יח"צ
חנן פרידמן. צילום: דוברות הכנסת, יח"צ

מעורבות היתר של חאג' יחיא מתבטאת בפגישות תכופות עם חברי הנהלה, ישיבות עם ראשי החטיבות הכוללות, שמופיעים עם מצגת להצגת פעילותם, והתעניינות בפעילויות שבעבר - במסגרת חלוקת התפקידים שהונהגה בבנק - יו"ר הדירקטוריון לא נהג להתעניין.

יו"ר הבנק מגלה גם עניין מיוחד בתחומי החדשנות וההתייעלות, כמו גם בפעילות החטיבה הבנקאית, שמנוהלת על ידי אילון דחבש. יחד עם זאת, היו"ר מותיר מחוץ לתמונה את תחום יחסי העבודה. למעט פגישת היכרות עם יו"ר הוועד הארצי מירי רובינו, הקשרים מול הוועד מנוהלים באמצעות ראש חטיבת משאבי האנוש הילה ערן זיק. 

חאג' יחיא לא מסתפק רק בתואר "יו"ר הבנק" כפי שהיה נהוג במערכת היחסים בין יושבי הראש למנכ"לים, אלא מותח את התפקיד לתחומים ביצועיים. הוא משתתף פעיל בדיונים שבעבר התמקדו בעיקר בדרג ההנהלה. 

לוח הזמנים שלו ארוך, ועל פי מקורות בבנק הוא מגיע לעבודה בשעות הבוקר המוקדמות מאוד ועוזב בשעות הערב המאוחרות. באופן יחסי הוא ממעט לצאת מהבנק, כאשר לצורך קידום העבודה הוא הצטייד בשני עוזרים, וזאת בהשוואה לעוזר אחד שהיה ליושבי הראש הקודמים בתפקיד.

הוראות הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל קובעות כי תפקיד יו"ר הדירקטוריון הוא בהתוויית המדיניות העסקית והוצאתה אל הפועל של האסטרטגיה כפי שנקבעה על ידי ההנהלה. הוראות אלה פורסמו בעבר בעקבות המגעים של יו"ר בנק הפועלים לשעבר מול דרגי הניהול. המפקחת על הבנקים הנוכחית חדוה בר לא נדרשה לסוגיה. 

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "לדירקטוריון הבנק בהובלת היו"ר תפקיד מרכזי בהתוויית האסטרטגיה של לאומי ופיקוח על ההנהלה, ודבר זה מתקיים בהתאם לדרישות הדין שנקבעו על ידי בנק ישראל".