"יש גרעון מבני ואם נשאר על 'טייס אוטומטי' אנו עלולים להגיע לגרעון של 4.6%. אני זהיר בתשובה: אם תהיה התבדרות ביחס חוב תוצר ולא נעשה כלום, בשלב מסוים השווקים יהיו פחות סבלניים כלפינו" כך אומר הפרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל בראיון למעריב שיפורסם ביום שישי הקרוב.

"כשזה קורה", מוסיף הנגיד, "זה קורה במהירות ובעצימות גבוהה. מסתכלים עלינו ואם יראו שאין תכנית מוסדרת לטיפול בגרעון, השווקים יהיו יותר סקפטיים לגבינו ובנקודה כלשהי הם יזהירו שהדירוג עלול להיפגע. אם האמון ייפגע ברור שזה יפגע בדירוג. אבל אנחנו לא שם".

יש הטוענים שאתה מאוהב בהעלאת מיסים
"לא שמעתי על כך. אני אומר כל הזמן שממשלה צריכה לבנות תמהיל הכנסות והוצאות המשקף את ההעדפות שלה גם כשהמדובר בתחום המיסים. אפשר לדוגמה לשנות את נוסחת המיסוי הירוק אבל אני לא נכנס לפירוט".

האם אתה מוטרד מעליות השערים הנמשכות בבורסה גם באגרות החוב הקונצרניות?
"אנחנו ערים לתופעה שבגלל הריבית הנמוכה משקיעים מחפשים תשואה. כבר הצבענו על כך שרואים נקודת של תמחור יתר וסיכון באגרות חוב אבל זה לא רק בישראל. המינוף במקומות אחרים בעולם גבוה יותר. אף אחד, גם לא בקרן המטבע חושב שהריבית הנמוכה תמשך על פני כל כך הרבה שנים. אנחנו בוחנים את רמות המחירים וזה חלק מחשיבות הוועדה ליציבות פיננסית. חלק מהתופעה של ריביות שליליות לזמן ארוך משפיעה על נכסים כמו שוק המניות והמכפילים".

עוד הוסיף ירון כי "לגבי רמת המחירים אני רוצה להיות סופר זהיר. אנחנו כל הזמן עם יד על הדופק. ההעדפה שלי היא עדין שלא להתערב בשווקים. אנחנו נותנים לשוק לעבוד. ברגע שיש סטייה אז נפעל. חלון ההתערבות הוא הוא דינמי. אין דפוס פעולה דוגמטי בריביות או בתחום המט"ח. אני לא בטוח שיש פעילות ספקולטיבית. חלק מפעילות נעשה על ידי גורמי הייצוא המתאימים את עצמם לשינויים בשער החליפין. יש גם 'עושי שוק' המבטיחים את הנזילות בשוק. אין ספק שיש זרמים בשוק הפועלים על סמך הציפיה לעתיד. לא הייתי קורא להם ספקולנטים".

אז אם נסכם את הפרק של המדיניות המוניטרית אפשר לקבוע שכרגע העדיפות שלכם היא לא להשתמש בכלי הריבית?
"הבנת נכון. כול עוד המשק צומח ושוק העבודה הדוק, עליית השכר חיובי לא נשתמש כרגע בריבית. למרות זאת זה עדין לא ירד לחלוטין מהפרק. יש מגוון כלים שכולם נמצאים על השולחן וכאלה שלא נוסו פה מעולם".

האם המערכת הבנקאית הישראלית תחרותית?
"משכנתאות יש תחרות אבל בתחומים אחרים כמו עסקים קטנים אין מספיק תחרות ואני לא מרוצה. עסקים קטנים הם מנוע צמיחה וצריך לפתח מנועי אשראי נוספים לעסקים קטנים כמו דרך איגוח, בנקאות פתוחה או מערכות סליקה מתקדמות. אם הם צריכים לשווק את הביטוח אז אני בהחלט תומך. הם צריכים להתחיל בתחום המשכנתאות ויש תחומי ביטוח נוספים שרק יגדיל את התחרות. הנושא נמצא בדיון מול הרגולטורים. ברמה עקרונית אני תומך בתנאי שזה יגדיל את התחרות ואת רמת השירות".

האם לדעתך יש צורך בהתאמות בשכר הבכירים בסקטור הבנקאי בעקבות גל פרישות הבנקאים?
"זה נושא שראוי בהחלט לבחינה מחודשת. נכון שבסבב הנוכחי של פרישת מנהלי הבנקים היו לא מעט מועמדים חלופיים. יש כיום מנכ"לים ראויים אבל צריך לבחון מה קורה בשדרה הניהולית הכוללת ומה התמריצים להישאר במערכת. אם רוצים הון אנושי טוב צריך גם לשלם. יש לבדוק את האפשרות להגמשת המרווח במסגרת הקיימת ולתת תגמול גם תלוי תשואה". 

                                     

                                                              הראיון המלא בשישי במעריב סופהשבוע