בהלת הקורונה: זיו קורן, מנכ"ל גוליבר ורונן קרסו, סמנכ"ל שיווק איסתא שוחחו הבוקר (שני) עם אילה חסון וגולן יוכפז על השפעת הווירוס על ענף התיירות. קורן הסביר ב-103FM כי "קרוז זה לא המוצר הפופולרי כעת זה נכון, הסיפור הזה משפיע על כל ענף התיירות, לא רק 'קרוזים' גם על הטיסות. כרגע זה מורגש בעיקר באזור המזרח, אסיה כמובן וסין לא קיימת על המפה. אף אחד לא מזמין חופשות לסין וכמובן שכולם ביטלו". הוא הוסיף: "בבחינת המדינות שסובבות סין, בראשן תאילנד, אנחנו חווים מעל 50 אחוזים של ירידה בכמות ההזמנות לתאילנד".

לדברי קורן, שיעור הביטולים עומד על כ-20 אחוזים בעוד שהירידה בהזמנות עומדת על כ-50 אחוזים, זו הדרמה הגדולה. "אל על הוציאה אתמול הודעה, שבעיני מאוד יפה, שאומרת שלקוחות שהזמינו טיסה עד לתחילת מרץ יכולים לבטל את העסקה או להזיזה למועד אחר ללא עלות נוספת", הוסיף, "אל על תמיד הראשונה במקרים כאלה להפגין ישראליות ולצאת בהודעות כאלה, מבחינת אל על זה לא אירוע חריג ומבחינת תעשיית התיירות זה חריג".

בתקופה זו אנשים לרוב מזמינים חופשות לפסח ולקיץ. איך זה משפיע עליכם?
קורן: "לקיץ עדיין ממשיכים להזמין, מגמת ה'הקדם הזמן' שהייתה קיימת בחודשים הקודמים עדיין קיימת, אם כי בירידה. אם דיברנו על 70 אחוזים עליה בהזמנות לקיץ לפני כן, עכשיו מדובר על אזור ה-40 אחוזים. לפסח יש מגמה מעניינת, יש המרה של הטיסות לשני מקומות, לארץ ולצפון ודרום אמריקה, ברזיל וארגנטינה. תיירות הפנים עלתה ב-50 אחוזים ואנחנו רואים עליה של 10 אחוזים במחירי תיירות הפנים, כנראה שרק ימשיך ויעלה ככל שיהיה ביקוש. בנוסף, צפון אמריקה וניו יורק זולות מאי פעם".

בעלי העסקים אל תנצלו ותעלו מחירים, זה לא בסדר.
קרסו: "אתמול הייתה ישיבת חירום של כל ארגוני התעשיינים על הנושא, אני הופתעתי מזה שבארץ ההיסטריה הרבה יותר גדולה מחו"ל. אין רבע מסכה במטוסים מארה"ב, שזה באופן אישי די הפתיע, אבל זו כנראה המציאות. בנוסף, ככל הנראה התחילו להסיט תנועה מהמזרח לישראל, דיברו אתמול על ארבע קבוצות מאוד גדולות של מאות אנשים בכל אחת מהם שאמורות להגיע לארץ. נראה שהסיפור במזרח הולך להיות לתקופה ארוכה".

"תיירות סינית היא שונה, פחות בתי מלון. מלבד הסינים, מתחילים לראות טיפה הסטה של אנשים שהתכוונו לטייל במזרח לארץ, זה טוב", אמר קרסו, "אני מצטרף לזיו, הנתונים אכן מדויקים, לגבי ה'קרוזים' יש בעיה כי לאנשים לא כיף לראות אנשים כלואים במקביל על ספינה. להערכתי אנחנו מתחילים להיות בסיום המשבר, לא מדובר ביום-יומיים אבל בממד הזמן אנחנו די לקראת הסוף". הוא ציין: "רואים שזה משהו סיני, אני לא מומחה בריאות אבל רואים".

חסון: אתה אומר שמסתמן שהמשבר מאחורינו אבל שוחחתי עם אנשי עסקים שמתריעים מפני גל פיטורים גדול משום שסין היא המפעל הגדול בעולם והיא מפסיקה לייצא למדינות אחרות בגלל הנגיף. זה יכול לשתק מפעלים שלמים.
קרסו: "את צודקת, המפעלים כבר כמעט חודש מתמודדים עם זה. מדברים אולי לדחות השקה של אייפון 12 בגלל הסיבה הזאת". 
קורן: "בוודאי שהמשבר עוד לפנינו מהבחינה של הייצוא מסין. בבחינת התיירות אנחנו רואים ירידה בהאטה, כלומר אופטימיות זהירה".

בתוך כך, מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, כתב לעובדים כי "הודעת משרד הבריאות לפיה השבים מתאילנד ייאלצו לשהות בבידוד ביתי של 14 יום משפיעה על הביקוש לטיסות ליעד זה, ומתוך התחשבות בקהל לקוחותינו הודענו אמש על עדכון המדיניות המסחרית ואנו מאפשרים ללקוחותינו לשנות או לבטל כרטיסים ליעד זה ללא דמי ביטול ולא דמי שינוי, וזאת עד לתאריך 2 במרץ 2020".