וירוס הקורונה מגיע לראשונה גם לענף התיירות ולחברות הבורסאיות שמניותיהן נסחרות. חברת התעופה אל־על העבירה אתמול לבורסה דיווח נוסף לזה ששוגר ב־11 בפברואר, בדבר השלכות הנגיף על פעילות החברה. בדיווח הנוכחי העריכה החברה את אובדן ההכנסות עקב הפסקת הטיסות לסין ולהונג קונג ב־30 מיליון דולר.

עם זאת, בזכות הירידה המקבילה בהוצאות התפעוליות, ההשפעה על הרווח תהיה לא מהותית. בדיווח לא נכללה ההשפעה של שינוי במועדי הטיסות לתאילנד עד כדי הפסקתן המוחלטת. בהקשר זה עומדת אל־על בקשר עם הרשויות והגורמים הרלוונטיים בארץ ובעולם וממשיכה לעקוב באופן שוטף אחר הנושא. "מטבע הדברים מדובר באירוע משתנה שאינו בשליטת החברה וגורמים נוספים, כגון המשך התפשטות הנגיף או עצירתו", נמסר.

מנכ"ל אל־על גונן אוסישקין שיגר אתמול מכתב לעובדים ובו כתב: "מדובר בשעת מבחן למדינות העולם ולישראל. אנחנו באל־על נצטרך לקבל החלטות לא פשוטות אך לא נתפשר על הבטיחות והביטחון".

מנכ
מנכ


בתוך כך, למרות אי־הוודאות הרבה בנוגע לטיסות למזרח, החליטה הנהלת אל־על שלא לבטל את החניכה המתוכננת של קו הטיסות החדש לטוקיו. הטיסה הראשונה תתקיים ב־11 במרץ.

רשת מלונות פתאל דיווחה כי לאחר בדיקה, אין היא צופה פגיעה מהותית בהכנסות עקב התפרצות הווירוס. על פי הערכה ראשונית, בחודשים הקרובים צפויה ירידה לא מהותית בהכנסות בעיקר בגין ביטול הזמנות קיימות והזמנות עתידיות.

עם זאת, בהנהלת הרשת, בראשות דוד פתאל, מזהירים כי להתפתחויות שליליות עתידיות בהקשר זה עלולות להיות בהמשך השפעות מהותיות. לפתאל רשת בתי מלון ענפה בישראל ובאירופה, כך שהיא עלולה להיות מושפעת – שלא בשליטתה - מהירידה בתיירות העולמית.

רשתות בתי מלון מובילות נוספות, כמו דן וישרוטל, בדקו ומצאו כי לנגיף השפעה שולית על פעילותן ולכן נמנעו מהעברת דיווחים לבורסה. גם חברת התעופה ישראייר שבשליטת קבוצת אי.די.בי לא דיווחה על השפעת הנגיף על תוצאותיה העסקיות. 

# # #

אתמול דיווחו חברות שיווק של מותגי חשמל סיניים על השפעות המגיפה. חברת ברימאג, יבואנית מותגי חשמל ואלקטרוניקה כמו מקררי LG ובקו, דיווחה כי יצרנים סינים טרם שבו לעבודה, וכמותם גם ספקים של מדינות אחרות הנסמכים על רכיבים מהסינים. לפיכך היא הודיעה לספקיה על כוונתה להעלות מחירים בכעשרה אחוזים, בשלב הראשון.

גם תדיראן הולדינגס, יבואנית מזגנים מסין, שיגרה לפני ימים אחדים הודעה דומה לבורסה. שתי החברות אינן מסוגלות לאמוד את השפעת הנגיף על התוצאות העסקיות הסופיות. 

חברות אופנה כמו קסטרו, עדיקה ודלתא דיווחו בשבוע שעבר על השפעות מהותיות יותר של המגיפה, וכי נאלצו לוותר על אתרי הייצור שלהן בסין ולחפש אתרי ייצור חלופיים.