רבים מגלים קשר אמביוולנטי לגבי הכסף הפנוי שלהם. מצד אחד, חשש "להתעסק" עם העולם הפיננסי, עם מושגים ומונחים מסובכים, השקעות וכלי השקעה עם "שמות מפוצצים", אבל באותה נשימה, אותם אנשים לא מרוצים מתצורת ניהול (יותר נכון אי ניהול) הכסף שלהם, והיו רוצים "לעשות משהו" בנושא.

טכנולוגיה עוזרת בהשקעות
העולם מסביבנו כל הזמן משתנה. אף אחד לא חושב היום להשתמש בסוכן נסיעות, בחלק מהמקרים גם מוצרי ביטוח אנחנו לא קונים באמצעות סוכן, ומה עם שוק ההון? מדוע לא ניעזר בכלים השונים שיש היום, באתרי האינטרנט הקיימים כדי לקבל החלטת השקעה. העולם היום הופך שטוח יותר ויותר. הכלים הקיימים יכולים לעזור לנו להתמצא בעולם הפיננסי. 

אם בעזרת amazon.com, ו-booking.com אנחנו יכולים להתמצא בעולם כמעט באותה קלות כמו שאנחנו מבינים איך להתמצא בעולם הגדול, ואיך לרכוש מוצרים בזול, כך קיימים כלים שיעזרו לכם, בעזרת לימודי שוק ההון, לקבל החלטות השקה.

החלטת השקעה? רגע תן לי להבין קצת קודם
לימודי שוק ההון, זה השלב הבסיסי. זה השלב שבו אתם מקבלים את הכלים הבסיסיים כדי להבין מה היא חברה שראויה להשקעה. איזה נתונים לחפש בחברות השונות. את כל אלה אפשר לקבל בלימודי שוק ההון, לימודים שיעזרו לכם להאיר עם פנס את עולם ההשקעות.

אחרי שאתם מקבלים את הידע באמצעות לימודי שוק ההון, הגיע השלב לקבוע את נקודת הכניסה הראויה. נקודת הכניסה תיקבע בעזרת קריאת הגרף של המניה, וקביעת העיתוי הראוי לכניסה. נקודת כניסה יכולה להיות כאשר המניה נתמכה מעל רמת מחיר כלשהי, או פרצה רמת מחיר אחרת. כמובן שיש להכין תוכנית מסחר ראויה, למשל לקבוע מה קורה כשהדברים ישתבשו, ומה שהערכנו שיקרה לא קרה.

זה אומר שאני צריך לשבת כל הזמן מול המחשב?
לא ממש. אפשרויות המסחר הם מגוונות ושונות, ומקיפות מסגרות זמן שונות לגמרי. אם הרצון הוא להפוך לסוחר תוך יומי, זה אכן יצריך זמן מסך גדול יותר. אם השאיפה היא לדעת לנהל את כספך בתבונה, הרי שיש כלים שיסייעו לנו להיות מעודכנים גם מבלי להיות דבוקים למסך כל היום. כל אלה הם כלים ודברים שמקבלים דרך לימודי שוק ההון.

כך למשל, לאחר שקבענו את נקודת המסך, אפשר לבקש מאחת האפליקציות הקיימות, שתשלח אלינו התראה כאשר המניה מתקרבת לאזור זה, וזה יאפשר לנו לפתוח את מערכת המסחר הרלבנטית, ולקבל החלטת השקעה.

מכללת פסגות ללימודי שוק ההון (צילום: מכללת פסגות, סניף רחובות)
מכללת פסגות ללימודי שוק ההון (צילום: מכללת פסגות, סניף רחובות)

תוכנית פעולה כשהדברים משתבשים
נקודת הכניסה לא חייבת להיות ממש עכשיו, ממש היום, אלא קביעת רמת מחיר שכשהמניה תעבור אותה, זו תהיה הנקודה הראויה. במידה ונקבעת נקודת הכניסה, הדבר הנוסף שצריך לקבוע הוא נקודת היציאה הרלבנטית. המשמעות היא שאם הערכנו שהמניה תעלה, והיא לא עולה, יש לקבוע מראש רמת מחיר, שכשהמניה תגיע אליה - אנו נצא מההשקעה.

רמת מחיר, כזו שבה המניה נמכרת, לפעמים אפילו בהפסד, רלבנטית מאוד למי שמנהל את כספו, ומשקיע לאורך זמן. לאור העובדה שמניות לא תמיד "מצייתות" לדעתנו, ולא תמיד נעות בכיוון שאנחנו מצפים, צריך תמיד להכין לעצמנו תוכנית מילוט מהמניה, לכשדברים משתבשים. 

ידע עוזר להתנהל נכון
ידע עוזר לקבל החלטות טובות יותר. מי שנרתע עד כה מלימודי שוק ההון, בשל הסיבה שידע כזה נראה לו מעבר להישג ידו, ראוי לו שישקול זאת מחדש, שכן היום, עולם ההשקעות נגיש למשקיעים, והכלים הקיימים היום, עוזרים בתהליך קבלת ההחלטות, ואף בתוכנית היציאה, כשהדברים לא מתבצעים כפי שתכננו.