אחרי מספר ימים של אופטימיות, שבהם האמינו בשווקים כי וירוס הקורונה לא ישפיע על מגמות המסחר, התהפכה אתמול המגמה לירידות שערים חדות. על פי ההערכות, בתום יום המסחר "נמחק" סכום הנאמד ב־20 מיליארד שקל מכספי המשקיעים במניות. הירידות מאתמול מוחקות את כל עליות השערים שהיו מתחילת 2020. מדד תל אביב 35 ירד ב־2.32%, ותל אביב 125 ב־2.75%.

הנפגעות העיקריות מהווירוס היו עד כה חברות הדלק והגז, כמו קבוצת דלק, ישראמקו, רציו ואחרות, אולם ירידות שערים חדות של יותר מ־5% נרשמו אתמול במניות חברות התעופה, המלונאות והתיירות, כמו אל־על, ישרוטל ופתאל, וכן במניות חברות הביטוח.

זאת ועוד: בעקבות התגברות המחלה ברחבי העולם, ובעיקר בקוריאה הדרומית וביפן, מתקיימים בהנהלת אל־על דיונים באשר לעיתוי הנכון לחנוכת קו הטיסה החדשה לטוקיו. אירוע החנוכה אמור היה להתבצע במקור ב־11 במרץ, אלא שכעת גדלה הסבירות לדחייה בלוח הזמנים. אם כך יקרה, אזי אל־על תפסיק לטוס לסין והונג קונג, לתאילנד, לקוריאה הדרומית וכעת גם ליפן.

ההשלכות הכלכליות השליליות של הווירוס זכו לסקירה נרחבת ממספר אנליסטים. "הקורונה עשתה עלייה לישראל, ואנחנו כבר רואים את ההשלכות שלה עם הירידות בבורסה", נמסר מהמחלקה הכלכלית של בית ההשקעות אינפיניטי שבבעלות אמיר אייל, "רמת הסיכון עולה, ומדובר בשעת מבחן למערכת הבריאות שתידרש להכיל את ההתפרצות. לאור הגידול ברמת הסיכון, נדרשת התאמה של תיק ההשקעות".

כלכלני בנק הפועלים מסרו בסקירתם השבועית: "הצמיחה בישראל צפויה להיפגע, גם אם הקורונה לא תתפשט בארץ. מספר התיירים הנכנסים לישראל צפוי לרדת, וחלק מיצוא הסחורות לסין ולמדינות השכנות נמצא בסיכון".

"בתרחיש שבו נגיף הקורונה יביא לירידות שערים של 10% בשוקי המניות בעולם, המוסדיים בישראל צפויים לצמצם את גידורי המטבע. הקורונה מגבירה את הסיכויים להפחתת ריבית בישראל באחת ההחלטות הקרובות".

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן: "ההשפעה של הקורונה על המדד צפויה להיות דפלציונית כתוצאה מירידת מחירי האנרגיה, ירידת מחירי הטיסות והסחורות. אנו מעריכים ששנת 2020 תסתכם בצמיחה הנמוכה מזו של 2018־2019, שעמדה על 3.5% ריאלית. צפויה האטה בצריכה הפרטית על רקע מהלכי המיסוי עם הקמת הממשלה. התממשות של תרחיש פסימי בנוגע לקורונה תאט את צמיחת המשק ל־2%".