בנק המזרחי־טפחות פתח הבוקר (שלישי) את עונת הדוחות הכספיים השנתיים של הבנקים הגדולים, וצפוי להציג רווחיות שיא הנאמדת ב־1.84 מיליארד שקל עם תשואה דו־ספרתית של כ־11.9% על ההון העצמי. המזרחי־טפחות גם הודיע על חלוקת דיווידנד במזומן. הדוחות מתפרסמים על רקע הודעת הפרישה של מנכ"ל הבנק, אלדד פרשר. 

בנק לאומי, בניהול חנן פרידמן, מקדים למחר את פרסום הדוחות השנתיים, כשמרבית הנתונים בו מתייחסים לתקופתה של המנכ"לית הקודמת רקפת רוסק־עמינוח. לאומי מפרסם באופן מסורתי את הדוחות בחודש מרץ, אולם הפעם מבקשים בבנק להקדים ולפרסם את הנתונים לפני הבחירות לכנסת. 

המצב המאתגר של המערכת הבנקאית והתחרות מולם מצד גופים חוץ־בנקאיים נדון במהלך כנס שנערך אתמול על ידי חברת הדירוג S&P מעלות. משתתפים רבים אישרו שהמערכת הבנקאית מאותגרת מתמיד.

לדברי מיכה אבני, המנכ"ל והבעלים של חברת המימון החוץ־בנקאית פנינסולה: "אנחנו רואים תחילת תנועה מהבנקים החוצה. כמו שקרה באשראי העסקי הגדול, גם עסקים קטנים ובינוניים יוצאים היום החוצה לאלטרנטיבות חדשות. הענף שלנו נמצא בנקודת מפנה והמומנטום והוא בכיוון הנכון".

"בשנים הקרובות, הגופים החוץ בנקאיים הגדולים יתחזקו, אבל העסקים הקטנים בתחום, עם מאזן הנמוך ממיליארד שקל, לא ישרדו את הפיקוח ונראה הרבה מיזוגים", הוסיף.

האנליסט אלון גלזר: "גם הבנקים נהנים מהכניסה של שחקנים חדשים. זה נראה לכאורה כתחרות, אבל השחקנים החדשים לוקחים מהבנקים חלק מהסיכון. יש מקום לתת עוד אשראי, וגם הבנקים נהנים מכך שהאשראי שלהם יותר בטוח".

"היתרון של הבנקים נעוץ ברווחיות, אבל יש להם עוד הרבה מאוד לאן להתייעל. הכוח של ועדי העובדים בבנקים הוא עדיין עצום וברור שטכנולוגיה וחדשנות, בשילוב יעילות, יתרמו למנועי הרווח. עוד לא גילינו את כל פוטנציאל הרווחיות שקיים.