"על הממשלה להתמודד ללא דיחוי עם ההשפעות השליליות שיש להתפרצות נגיף הקורונה על המשק ועל ענפים מרכזיים בו" - כך כתב נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (הליכוד).

באיגוד גובש לראשונה נייר עמדה מקיף העוסק בהשפעת התפרצות נגיף הקורונה על המשק ובהמלצות ראשוניות לשינוי הנחוץ במדיניות הממשלה בהתמודדות עם המצב. המסמך גובש על ידי רז הילמן, סמנכ"ל היבוא, המכס והתקינה.

אף שראש הממשלה בנימין נתניהו טרח לדון בהשפעות הנגיף על התעשייה בפגישה עם נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, הוא לא יזם מהלך דומה עם הסוחרים. לפי המסמך, שנוסח בעקבות קבלת נתונים מהשטח, מתברר שהמשבר שחולל הנגיף הוא משבר בריאותי וכלכלי יוצא דופן שמחייב פעולות יוצאות דופן.

הסוחרים מדווחים על מחסור, שילך ויתרחב למגוון קטגוריות חיוניות למשק ושיגרור נזקים משניים ועליית מחירים לאורך כל שרשרת ההספקה, וכן פגיעה בהכנסות המדינה ממסים ועלייה בהוצאותיה. 

עיקר ההמלצות לפעולה: קביעת מנגנון שיבחן את השתתפות המדינה בהוצאות ההובלה העודפות; דחיית תשלומי מסים - בעיקר מקדמות מס הכנסה - אם יחמיר המצב; ביטול מיידי של הפטור ממע"מ ביבוא אישי; והארכה מיידית של הוראות השעה להפחתת מכסים ומסי קנייה עד סוף 2021.

עוד הם מבקשים כי בעקבות הנחיות משרד הבריאות לגבי תנאי בידוד לישראלים חוזרים, תקבע המדינה שעלויות היעדרותם מהעבודה לא יושתו על המגזר העסקי - וזאת בצד פנייה לרגולטורים שיכינו חלופות פעולה להקלה זמנית של תהליכי קבלת האישורים ליבוא ומתן הרישיונות.

לבסוף הם דורשים הסרה מוחלטת של מגבלות מכסות היבוא מפקיסטן ומבנגלדש - מדינות שהן בבחינת חלופה חשובה לסחורה מסין.