מדינת ישראל מתנהלת כבר למעלה משנה ללא תקציב מדינה, דבר שפוגע בהתנהלות של גופים ציבוריים, בהם הרושויות המקומיות. מי שנמאס לו מהמצב הזה הוא חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שמאיים להשבית את פתיחת שנת הלימודים הבאה אם לא תקום ממשלה. 

הבוקר (ראשון) שוחח ביבס עם בן כספית וינון מגל ב-103FM: "גם אם לא תהיה ממשלה מתפקדת במדינת ישראל, צריך להבין, שהרשויות המקומיות נמצאות כבר ממחצית 2018 במגבלת תקציב. בהתחלה זה היה בגלל הבחירות המוניציפליות ואז נכנסנו לשנת הבחירות הכלליות. מאז אנחנו  נמצאים בתקציב של 1/12 בביצוע של רק של 70% כי ככה משרדי הממשלה מתקצבים. זאת אומרת שאנחנו נמצאים בחסר של 30% בתקציבי הפעולות ברשויות המקומיות. המשמעות היא אחת - אין תכנית לימוד, אין בית ספר חגים וקיץ, אין פרויקטים לפעולה ברווחה, בקליטת עליה, במרכזי צעירים ונוער - הולכים לפטר פה אלפי אנשים לקראת ספטמבר".

בן: מה זה קשור לממשלה?
"אמרתי שעם כל הכבוד, תקום כל ממשלה שתקום, הדבר הראשון שצריך להתעסק בו זה להעביר תקציב. אני חושב שכדי שנגיע ליציבות לפחות כמו השלטון המקומי, כל ממשלה שתקום מצד ימין או שמאל ממשלה שהיא לא ממשלת אחדות רחבה המשמעות שלה היא אחת – בעוד שנה נהיה שוב בבחירות. אבל לפחות נהיה בבחירות אחרי שהעבירו תקציב".

חיים ביבס (צילום: מרק ישראל סלם)
חיים ביבס (צילום: מרק ישראל סלם)

בן: יש טענות שהבחירות דווקא עוזרות לסגור את הגרעון, התקציב לא עולה ואולי שווה לסבול קצת?
"זה הבלוף הכי גדול. כשאתה עוצר פעולות, נגיד אתה בונה כביש ואתה עוצר באמצע, החזרה לעבודה עולה פי 2 מאשר העבודה עצמה. למה? תשומות חזרה כל הדבירם מסביב בסוף אתה משלם על זה כפול".

ינון: הפרויקטים ממשיכים אבל מקרטעים.
"הפרויקטים ממשיכים, הפעולות ממשיכות. הבעיה המרכזית והעיקרית היא שבסופו של דבר זה מערכת מדשדשת, מערכת שאנחנו סוחבים כבר שנה לבד, אנחנו מובילים אותה. אני אומר באופן ברור: גם אם הם רוצים להמשיך לריב שיעבירו תקציב, שימשיכו לריב, בחירות רביעיות, חמישיות, שישיות. דרך אגב אנחנו מנהלים את זה יותר טוב מהם, למעט צבא הגנה לישראל, כל השאר אנחנו מנהלים טוב יותר מהם".

בן: אתה ידוע כאחד שאומר את דעתו. למה לא הגיע הזמן להפנים שצריך ממשלת אחדות – כחול לבן והליכוד?
"אני מסתכל ואני רואה שלא אכפת לאף אחד מהצדדים, למה? לכאורה בעוד חודשיים-שלושה היינו צריכים להיות בהחלפה, עד שיסיימו את המשא ומתן בהנחה וגנץ יקים כמו שזה נראה כרגע ממשלת מיעוט, הוא כבר היה ראש ממשלה. ראש ממשלה רחבה".

בן: אתה מאמין בזה?
"בוודאי".

בן: אני מתקשה להאמין בזה.
"זה לא עמד במבחן המציאות ולכן חובת ההוכחה היא עליהם ולא עליו. בסופו של דבר הרי נגיד שכל מה שאמרת נכון, היו קמים אז ויוצאים החוצה והיה מתחיל הבלגאן הגדול שהיה מפיל את העסק והיה מגיע לבחירות כאשר נתניהו רימה את כולם וכולם יודעים ולכן לא העמידו את זה במבחן המציאות. כולם עסוקים בעניין האישי ומכיוון שעסוקים בעניין האישי שכחו רגע שיש עם. אני, התפקיד שלי, יחד עם כלל ראשי הרשויות במדינת ישראל, הוא להזכיר לכולם שיש עם וצריך לשרת אותו ולתת לו את השירותים הנדרשים".

ינון: אתה מעדיף ממשלת מיעוט מאשר בחירות נוספות?
"אני מעדיך ממשלה שתעביר תקציב ומצדי שתלך אחר כך לבחירות. דרך אגב הם יכולים לעשות את זה גם בלי להקים ממשלה. הם יכלו לעשות זאת בפעם האחרונה והם נהגו בחוסר אחריות משווע כי הם היו עסוקים בעצמם. הייתה להם את ועדת הכספים המיוחדת להעביר תקציב, לאשר בכנסת, הולכים ועושים 'קופי פייסט' ל-2019 מעתיקים ל-2020 מעבירים אותו בלי תוספות ובלי כלום כדי שיהיה אפשר לתפקד".

ינון: אם הולכים לבחירות רביעיות אפשר להעביר תקציב?
"ברור. שנת הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר אם לא יהיה תקציב למדינת ישראל, לא יהיה תקציב? תהיה להם שביתה בבחירות עצמן, אנחנו אלה שצריכים לשלם את המחיר ואנחנו משלמים אותו, הרשויות מתחילות להיכנס לגירעון של מיליונים".

ינון: מה אתה רוצה שיקרה?
"ממשלת אחדות גדולה ורחבה לעם ישראל זה הדבר הכי טוב שיש, שכולם בפנים. שילמדו מהשלטון המקומי, חילוניים, מסורתיים, דתיים, חרדים, יהודים וערבים, כולם עובדים 100% ביחד בשיתוף פעולה מלא ורק שם הם עסוקים בלריב ומאחורי הקלעים כולם מדברים עם כולם".