תשואות שליליות דו־ספרתיות באפיקי החיסכון ארוכי הטווח: יום המסחר האחרון בבורסה לחודש מרץ כבר לא ישנה הרבה את תמונת המצב העגומה. אפיקי החיסכון ארוכי הטווח סיימו את חודש מרץ בתשואות שליליות דו־ספרתיות של 10% ומעלה, וזאת בעקבות ירידות השערים החדות בבורסה. בעקבות זאת, גם הרבעון הראשון של 2020 יסתיים בתשואות שליליות.

מדובר בקרנות ההשתלמות, קופות הגמל, פוליסות הביטוח המשתתפות ברווחים וקרנות הפנסיה החדשות. שיעור ירידה זה מאפיין את אפיקי ההשקעה הכלליים בקרנות המסורתיות, ש־25%־30% מהן חשופות להשקעה במניות. מאידך, קופות גמל וקרנות השתלמות החשופות יותר לבורסה ספגו על פי ההערכות ירידות חדות של 15%־20%. לאורך זמן מדובר בשיעור הירידה הרבעוני הגבוה ביותר.

הבורסה לני''ע בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הבורסה לני''ע בת''א (צילום: אבשלום ששוני)


נזכיר כי בשנת 2008 הגיעו התשואות השנתיות למינוס 20% ואף למעלה מכך, אבל זה היה לאורך השנה כולה.
לבעלי קרנות השתלמות או קופות גמל נזילות מומלץ להמתין ולא למשוך את הכסף. מאידך, עמיתי קרנות הפנסיה החדשות שזכויותיהם מושפעות במישרין מהמצב בבורסה, צפויים לפגיעה קשה בגובה הפנסיה. פגיעה כזו לא יחוו עמיתי הקרנות הוותיקות (שנסגרו למצטרפים חדשים ב־1995).

מזכ"ל ההסתדרות לשעבר, אבי ניסנקורן, כיום מועמד לשר מטעם כחול לבן, נפגש אתמול עם הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, והודיע על דחיית הקיצוץ בזכויותיהם של כ־270 אלף עמיתי הקרנות לינואר 2021. מדובר בקיצוץ של 1.3% בזכויות, שאמור היה לצאת אל הפועל החל ממחר (אפריל 2020). הקיצוץ אמור היה להיכנס לתוקף בגלל הדחייה בהעלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים מ־62 ל־64 ובהמשך הדרך ל־67. התקווה היא שעד ינואר 2021 יושלם מהלך החקיקה שיביא להעלאת גיל הפרישה לנשים.

הירידות החדות בבורסה השפיעו לא רק על הרווחיות באפיקי החיסכון ארוכי הטווח, אלא גם על רווחיות החברות הבורסאיות. הנפגעים העיקריים יהיו הבנקים וחברות הביטוח.

היום הוא היום האחרון לפרסום דוחות 2019. חברות בודדות בלבד, כמו "אל־על" ו"כנפיים", ניצלו את הארכה שנתנה רשות ניירות ערך לדחיית מועד הפרסום לסוף אפריל. הבנקים כבר פרסמו את הדוחות השנתיים, כך שלמעט בנק הפועלים - משבר הקורונה לא משתקף בהם.

היום יפרסמו אחרונות חברות הביטוח את הדוחות, שיכללו במבט צופה פני העתיד את השלכות המשבר. מלוא השפעת המשבר תורגש בדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2020, שיפורסמו במרוצת החודשיים הקרובים.