"לצערי הרב ולמרות המאמצים הרבים, לא נצליח לעמוד בלוח הזמנים ולהעביר השבוע עוד לפני החג את תשלום דמי האבטלה ואת המענקים בסך 500 שקל לילדים ולקשישים", כך אומר בראיון ל"מעריב" מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר. 

לדבריו, "בימים כתיקונם, אנחנו מטפלים ב־17 אלף בקשות לדמי אבטלה מדי חודש. מ־15 במרץ אנחנו מטפלים ביותר ממיליון בקשות. החודש נשלם 700־800 אלף מקדמות של 1,000־2,000 שקל לעובדים שהוצאו לחל"ת. המערכות לא בנויות ליותר מזה. המצב גרוע יותר מזה שבו נתיבי איילון מוצפים פעם ב־50 שנה".

אז מה הולך להיות מהיום עד ערב ליל הסדר?
"היום נשחרר ל־2.75 מיליון ילדים מתחת לגיל 18 את הקצבאות הרגילות בסכום של כמיליארד שקל. מקבלי הבטחת הכנסה יקבלו את הכסף מחר, וכך גם היוצאים לחל"ת שיקבלו מקדמות. מדובר ב־1.35 מיליארד שקל, כולל הכסף ל־70 אלף מובטלים 'ותיקים'. מלוא דמי האבטלה ישולמו ב־12 באפריל. אני יכול לגלות שגם אלה שסיימו את הזכאות לאבטלה ב־28 בפברואר יקבלו באופן חריג דמי אבטלה עבור מרץ־אפריל".

ומה קורה אם המצב לא ישתנה והסגר יימשך אחרי החג? כמה חודשי אבטלה ישולמו ובכמה כסף מדובר?
"במקרה זה נידרש לשלם בתחילת מאי עבור אפריל דמי אבטלה של 6 מיליארד שקל. מותר להוציא לחל"ת לתקופה שבין חודשיים ועד שישה חודשים, תלוי בגיל. הצעירים יקבלו פחות. לדוגמה, צעירים בני 20־28 יקבלו חודשיים בלבד.
"שכירים בעלי שליטה (חברת מעטים) לא יקבלו דמי אבטלה, ולא הצלחנו לשנות את המצב. הם יקבלו ממס הכנסה פיצוי כסטטוס של עצמאים - בסכום של 6,000־8,000 שקל. אנחנו נאבקים לשנות את המצב, כי זה לא מוצדק".

ומתי יועבר המענק של 500 שקל למשפחות עם ארבעה ילדים ולקשישים?
"אנחנו עושים כל מאמץ להעביר לילדים את הכסף עד ערב החג. לגבי קשישים, אין אפשרות להעביר. באים אלינו בטענות על סחבת, אבל משרד האוצר לא העביר עדיין שום חקיקה בנושא. ניתן גם לשלם את הכסף לפי סעיף 9 לביטוח הלאומי בהסכם עם האוצר. יש עומס בלתי נתפס על המערכות הממוחשבות שלנו, שלא עמדו מעולם בעומסים כאלה בפרקי זמן כל כך קצרים. אנחנו רוצים להצליח, אבל אנחנו ריאליים. עובדי המוסד עובדים 24/7. המוקד הטלפוני הורחב ועובדים גם בימי שישי. באוצר רגילים להפנות את האצבע המאשימה לעבר כולם, רק לא כלפי עצמם. הגיע הזמן שהם יפנו אותה כלפי עצמם".

מאיפה יבוא הכסף לתשלומים?
"בינתיים אני לא צריך כסף. אני מתנהל על בסיס התשלום השוטף והיתרות שיש לי, ואני לא מעביר כספים למשרד האוצר, כולל כספי איגרות החוב שהייתי אמור להעביר".