"הקורונה תפגע קשות בחברות קטנות ובינוניות שקנו משרדים להשקעה", כך אמר ל"מעריב" ג'קי מוקמל, יו"ר חברת ייעוץ הנדל"ן CBRE ישראל. לדבריו, המגיפה תצמצם שימוש בחללי עבודה פתוחים עמוסי עובדים ותגרום לעזיבה גדולה של חברות.

בהסתמך על עבודה פנימית, הוא מבהיר שחברות ששכרו משרדים להשכרה או להשקעה, תוך ציפייה שענף המשרדים ימשיך לצמוח על סמך משכנתאות שקיבלו, יתעוררו לתקופה חדשה של ירידה במחירים ופגיעה משמעותית בדמי השכירות. מוקמל מעריך שחלק מהמשכירים יתקשו להחזיר משכנתאות שלקחו מהבנקים וכבר מוגשות בקשות לדחייה, אבל לא תמיד התשובה תהיה חיובית. "עכשיו הם יתקשו להחזיר את ההלוואות, ומצד שני גם יתקשו למצוא לקוחות להשכיר להם את שטחי המשרדים".

להערכתו, המשבר העמוק בענף המשרדים יביא לפגיעה במחירי השכירות לאחר מספר שנים שבהן גרף מחירי השכירות למשרדים היה בעלייה. "מחירי השכירות למשרדים הגיעו בתל אביב למקום ה־15 ביוקר העולמי", הוא הוסיף.

מוקמל ממקד את עיקר הפגיעה ב"חללי עבודה משותפים - ענף שצמח מאוד, ורק בתל אביב יש יותר מ־600 אלף מ"ר של חללי עבודה. חברות גדולות יעדיפו לשכור בעתיד מתחמי עבודה הכוללים חדרים סגורים מחשש למגיפות נוספות". יו"ר CBRE ישראל מסיים את דבריו בתחזית פסימית: "ענף המשרדים יחזור לתקופה שלפני עשר שנים".

רווח שנתי של 21.5 מיליון שקל לקבוצת MORE: "נמכור השנה מאות דירות נוספות"

קבוצת הנדל"ן MORE, שבבעלות חנן מור ואבי מאור, סיימה את שנת 2019 ברווח של 21.5 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 59.4 מיליון שקל ב־2018. החברה ניצלה את הארכה שניתנה על ידי רשות ני"ע ופרסמה את הדוחות מספר ימים לאחר המועד הרשמי המותר.

הקיטון ברווח מוסבר במיצוי הדרגתי של ההכרה בהכנסה מפרויקטים שהמכירות בהם הסתיימו. מנגד, החברה עדיין לא החלה להכיר בהכנסה מפרויקטים חדשים במהלך 2019. ההכנסות ממגורים הסתכמו ב־97.5 מיליון שקל, בהשוואה ל־245 מיליון שקל בשנת 2018. ההכנסות מנכסים מניבים הסתכמו ב־5.3 מיליון שקל. ב־2019 נמכרו 385 דירות בהיקף של 483 מיליון שקל, בהשוואה ל־60 דירות בהיקף 77 מיליון שקל ב־2018.

בפברואר השנה, רגע לפני משבר הקורונה, השלימה הקבוצה גיוס אג"ח בהיקף 84.6 מיליון שקל. החברה פוגשת את המשבר ברמת נזילות גבוהה ועם הון של 210 מיליון שקל.

חנן מור, יו״ר הקבוצה. צלם: אייל טואג
חנן מור, יו״ר הקבוצה. צלם: אייל טואג

חנן מור, יו"ר הקבוצה: "אנו נערכים למכירה של מאות דירות נוספות בשנת 2020. מהרבעון הראשון של 2020 ובמהלך הרבעונים הבאים נכיר בהכנסה וברווחים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. ההתמקדות בנכסים מניבים המיועדים למסחר יומיומי, סופרמרקטים, קופות חולים וחנויות פארם - מוכיחה את עצמה. בפרויקט נרקיסים בראשון לציון של מחיר למשתכן, בהיקף 254 דירות, נמכרו כמעט כל 181 הדירות המיועדות לזכאים. החברה ממשיכה במכירות בחריש, אריאל, מודיעין, כפר תבור ונתניה".