אחוז האבטלה במשק נכון להיום (ראשון) עומד על 25%, כאשר רבע מהשכירים בישראל - 1,050,000 במספרם, ללא עבודה.  שירות התעסוקה ניתח את המגמות בשוק העבודה בסיכום חודש מרץ השחור שבו קפץ אחוז האבטלה במשק מ-4% לרבע מכוח העבודה של השכירים בארץ. מהניתוח עולה, בין היתר, כי העיר אילת היא הנפגעת הקשה ביותר בישראל ממשבר הקורונה – שיעור דורשי העבודה בה קפץ מ-3.3% בסוף פברואר 2020 ל-69.3% תוך חודש בלבד; אחריה – ביתר עילית (מ-3.3% ל-52.1%) ונצרת (מ-6.3% ל-46.6%).

שיעור דורשי העבודה מכלל כוח העבודה קפץ במהלך החודש בכמעט 6,000% - העלייה החדה ביותר בשיעור דורשי העבודה מאז קום המדינה, וזאת כמובן בשל האפשרות שניתנה למעסיקים להוציא את עובדיהם לחופשה ללא תשלום בעקבות ההסגר ומגיפת הקורונה. מנתונים נוספים של שירות התעסוקה עולה כי אילו כל העובדים שהוצאו לחל"ת היו יכולים לחזור לעבודתם, היה שיעור דורשי העבודה מתוך כלל כוח העבודה עומד על 5.3% (לעומת 3.9% נכון לסוף פברואר, וכרבע מכוח העבודה בסוף מרץ).

אבל, מדגישים בשירות התעסוקה, החל מ-20 במרץ, שיעור המפוטרים היומי הלך וגדל, ככל הנראה כתוצאה מהצמצום החד בפעילות הכלכלית והקשיים של בעלי עסקים. לכן, מתריעים בשירות בפני מקבלי ההחלטות: "במטרה למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בשוק העבודה הישראלי, מומלץ לפעול לחזרה לשגרה בהקדם האפשרי ולסייע למעסיקים קטנים ובינוניים לקלוט מחדש את עובדיהם שהוצאו לחל"ת". רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אומר: "בין אם תהיה חזרה איטית ומדודה לשגרה ובין אם תהיה חזרה מהירה יותר, יש לאמץ כלי מדיניות מקיפים להשבת כמה שיותר מהישראלים שהוצאו לחל"ת או פוטרו, לעבודה. עבור מובטלים שיתקשו לחזור לשוק, או קבוצות הסובלות מחסמים מרובים, יידרשו מאמצים משמעותיים לחיזוק הכישורים וההון האנושי. אנו בשירות התעסוקה, נערכים ליישום תוכניתנו המקיפה לשילוב מסיבי מחדש של הישראלים בשוק העבודה, שיפור מיומנויות והכשרות מקצועיות, בכדי להקל עליהם בהתמודדות".

המנכ"ל גראור הוסיף: "ברור גם שישנם ענפים שידרשו התייחסות מיוחדת בשל הפגיעה הדרמטית בהם כמו תיירות, שבגלל המצב אנו רואים שאילת היא ממש עיר דורשת אבטלה, מסעדנות, מכירות ועוד. ככל שהחזרה לשגרה תהיה מהירה יותר, כך העובדים מקבוצות חלשות יישארו פחות מאחור במעבר לשוק העבודה העתידי".