מכת האבטלה במשק שהפכה את מרץ 2020 לחודש השחור בתולדות המשק בישראל ממשיכה לתוך אפריל כשדווקא בחג הפסח חלקם של המפוטרים החודש רק עולה. כמעט 100 אלף ישראלים נרשמו כדורשי עבודה חדשים בשירות התעסוקה באפריל לבדו נכון להיום (שני) כאשר מתחילת ההסגר החברתי והשבתת המשק עקב מגיפת הקורונה נוספו למעגל האבטלה 946,053 מקרב השכירים בישראל, מהם 88.7% בחל"ת, 6.9% פוטרו. 

המספר הכולל של דורשי העבודה מבין השכירים בישראל עומד כעת על 1,085,461 ישראלים. עלייה מפחות מ-4% אבטלה לפני המשבר ל-26.1% מכח העבודה. מבין המתייצבים החדשים בחודש אפריל בלבד, 53.6% הם גברים ו-46.4% נשים – זאת, בניגוד למרס שבו היו 57.2% נשים. "בחודש אפריל אנו רואים יותר דורשי עבודה מהקבוצה המבוגרת ביותר: 17.6% מהמתייצבים הם בני 55 ומעלה, לעומת חודש מרס שבו היוו רק 14.8%." מוסיפים בשירות התעסוקה. 

בשירות התעסוקה מזהירים: "מ-15 עד 26 במרס, החל"ת תפס נתח יומי של כ-90% ויותר מתמהיל סיבות ההתייצבות, שעה שפיטורין עמד על אזור ה-5%. כבר בימים האחרונים של מרס החל שינוי בהדרגה, וכעת, אנו רואים כי לפי נתוני חודש אפריל בלבד (שבו עד כה 96,081 נרשמים), שיעור המפוטרים הוא 11.3%, וחל"ת 80.6% בלבד".

ההערכות במשק הן שגם לאחר הסרה הדרגתית של ההסגר כ-200 אלף מבין השוהים בחל"ת יפוטרו לבסוף ומספר דומה יתקשו להשתלב בחזרה לאורך זמן בשל צמצומים והתאמות שיבצעו מעסיקים רבים.

רמי גראור (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
רמי גראור (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, מוסיף: "כפי שהדברים נראים הערב, אנו צפויים להמשיך לראות עלייה בשיעור המפוטרים בשבועות הקרובים – גם מפני שהגל הגדול של החל"תים עבר, אך גם מפני שחלק מהנרשמים שסווגו כחל"תים עלולים להפוך למפוטרים. לאחר החג, וככל שיתאפשר לחלק גדול יותר מהמשתתפים בפעילות הכלכלית ובשוק העבודה בישראל לחזור לעבודה, נוכל להתחיל לקבל מושג טוב יותר לגבי כיוון הדברים". 

בתוך כך, גם זכאי קצבת נכות כללית החלו לקבל את מענקי החג של הממשלה באמצעות הביטוח הלאומי. היום (שלישי) ערב שביעי של פסח, יקבלו כ-85 אלף מקבלי קצבאות נכות את המענק בסך 500 ש״ח ועוד כ-160 אלף זכאים יקבלו את המענק בימים הקרובים. בין מקבלי המענק: מקבלי קצבאות נכות כללית, שירותים מיוחדים (שר״מ), ילד נכה, ניידות ועוד.

הביטוח לאומי צפוי להעביר מחר למשרד הביטחון את רשימת כלל הזכאים למענק בקרב כ-2000 נפגעי פעולות איבה וכ-29,000 נכי צה״ל שיופקדו על ידי משרד הביטחון לחשבונות הזכאים. מנכל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, מדגיש: ״אנו מזדהים עם המצוקות איתן מתמודדים אזרחי ישראל בעת הזו ופועלים לילות כימים כדי להעביר את כלל הזכאויות בהקדם. לא נפסיק לטפל בנושא עד שאחרון הזכאים יקבל את כספו״.