משרד הכלכלה והתעשיה הגיש היום (חמישי) לשולחן הממשלה את תכנית היציאה מהמשבר, שמשמעותה החזרתם של מרבית מגזרי המשק לפעילות מלאה עד לאמצע חודש מאי, במשך שלוש פעימות שיבוצעו בתדירות דו חודשית.

התכנית שהוגשה מתבססת על חזרה עקבית של הפעילות העסקית, ובכלל זה מערכות התחבורה והחינוך, זאת על מנת לאפשר לעובדים להתנייד למקומות העבודה, ופתיחת בתי הספר שתאפשר להורים להתפנות לתעסוקה, תוך מעקב מתמיד אחר מצב התחלואה בציבור.

מבחינת כוח אדם הכוונה היא שעד לסוף השבוע השני של חודש מאי יחזרו לעבודה 2.64 מיליון עובדים. נכון להיום כ-766 אלף עובדים מועסקים באופן שוטף בענפים חיוניים. במהלך השבועות הבאים עובדים שמעוסקים בתעשייה בשירותים ובמסחר, ושעד כה לא נחשבו לחיוניים צפויים לחזור לעבודה סדירה.

בצל הקורונה - קניון סגור  (צילום: ללא קרדיט)
בצל הקורונה - קניון סגור (צילום: ללא קרדיט)

בפתיחת השבוע הראשון שלאחר חג הפסח כבר צפויים לחזור כ-850 אלף עובדים לעבודתם, כעבור שבועיים (הפעימה השניה) עוד 421 אלף עובדים ובמהלך הפעימה השלישית של אמצע מאי, ישובו 603 אלף עובדים נוספים. 

עוד צויין כי החזרה לעבודה תעשה במסגרת כללי זהירות כמו למשל וידוא הפרדה פיזית ומרחק בין העובדים, חבישת מסיכות, מניעת כניסתם של עובדים עם חום והקפדה על חיטוי משטחי עבודה, לרבות משטחים מרובי משתמשים.

לגבי המסחר הקמעונאי - בסופרמרקטים ובקניונים יחדדו הנחיות שמירת המרחק של 5 מטרים בין אדם לאדם, בתוך המתקן הסגור ושל שני מטרים מחוצה לו במסגרת התורים. יומלץ גם לקבוע שעות פתיחה גמישות כדי לרווח את תנועת האנשים. התקנות אינן כוללות נכון לעכשיו התייחסות למקומות בילוי כגון מסעדות ובתי קפה, בתי קולנוע ותיאטרון ואתרי תיירות, אך הנושא צפוי להיבחן מחדש לאחר שלושת הפעימות שהוזכרו. יחד עם זאת, התכנית מעודדת פעילות של משלוחים TAKE AWAY.

הקורונה: פארק סגור לתנועה בראשל״צ (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)
הקורונה: פארק סגור לתנועה בראשל״צ (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)

בתוך כך, במשרד הכלכלה מעריכים כי במידה והתוכנית תיושם התל"ג שבשנת 2020 צפוי לרדת ב-5.3% (לעומת צמיחה של 3.5% אשתקד), ישנה מגמה בשנת 2021 ויצמח בכ-8.7%. שיעור האבטלה הצפוי ב-2020 יתייצב על כ-6% (לעומת 3.3% בשנת 2019) תסתכם בכ-5.5% בשנת 2021. הצריכה הפרטית שבשנת 2019 גדלה ב-3.9% תקטן ב-5.0% בשנת 2020 אך צפויה לזנק ב-9.5% בשנת 2021.