גל תביעות בעקבות ביטול עסקאות: נגיף הקורונה והסגירה המוחלטת של המשק גוררים מה שמסתמן כגל של תביעות משפטיות בעקבות ביטול חד־צדדי של חוזים. התביעות הוגשו ויוגשו בקרוב נגד חברות מכל ענפי המשק, כמו תעופה, תיירות, אנרגיה וביטוח, שבעקבות המצב הבריאותי נאלצו לבטל חד־צדדית או לשנות סעיפים מהותיים בחוזים שעליהם חתמו.

הסוגיה אם נגיף הקורונה נחשב לפי דיני החוזים ל"כוח עליון" המאפשר ביטול חד־צדדי של עסקאות, היא סוגיה משפטית המחייבת החלטת מדיניות. מי שאמור לקבל החלטה בנושא (עם פתיחת בתי המשפט) הוא בית המשפט העליון. לנוכח לוח הזמנים הצפוף וסגירת בתי המשפט, הוחלט במשרד המשפטים על הקמת ועדה שתמליץ על הגדרות מדויקות של מקרים שבהם ניתן יהיה לבטל עסקה בשל כוח חיצוני שאינו תלוי או שלא נצפה מראש על ידי הצדדים. התביעות הוגשו אף שבתי המשפט יישארו סגורים עד תחילת מאי, כך שבפועל לא ניתן לנהל את הדיונים. אולם לאחר פתיחת בתי המשפט צפוי גל התביעות להתגבר.

חברת התעופה הפורטוגלית טאפ אייר וחברת התעופה ההולנדית טראנסוויה נתבעו לאחר שלא החזירו את הכספים בעקבות ביטול טיסות. המועצה לצרכנות שוקלת להצטרף כצד לטובת התובעים. השבוע תבעה המועצה בעילות דומות חברות כמו יונייטד איירליינס. נגד חברות תעופה אחרות, ובהן אל־על, לא הוגשו בשלב זה תביעות. נראה כי מדיניות החברה תהיה להציע כרטיסי בונוס או לשדרג את כרטיסי הטיסה ללקוחות שלא תבעו.

ג'מבו של אל על  (צילום: סיון פרג')
ג'מבו של אל על (צילום: סיון פרג')

נתבעת נוספת היא חברת דלק ישראל, שבבעלות יצחק תשובה. החברה הפחיתה באופן חד־צדדי את דמי השכירות עבור המבנים שבהם מופעלות תחנות הדלק, בשל הירידה החדה בהיקפי התדלוק והתנועה בחנויות הנוחות. ההפחתה עומדת על כ־70%. צעדים דומים ננקטו גם על ידי חברת פז וחברת סונול. חלק מבעלי הנכסים בתחנות קיבלו את מהלכי חברות הדלק בהבנה, לאור מערכת היחסים ארוכת הטווח עמן.

יש לציין כי דווקא בענף הקניונים הלכו משמעותית לקראת בעלי החנויות, ורשתות כמו מליסרון, גזית גלוב, עזריאלי וקניון TLV הודיעו על נכונותן לבטל חודש מדמי הניהול וחלק מדמי השכירות.

אולם כאמור לא כולם מקבלים זאת בהבנה. גורם נוסף הנמצא על הכוונת הן חברות הביטוח, שממשיכות לגבות פוליסות מקיף וחובה אף שכלי הרכב מושבתים. כפי שפורסם ב"מעריב", על סמך הבנות עם האוצר רשאים נהגים לבטל את הפוליסות או להקפיאן. מתברר כי החברות מקפיאות או מבטלות את הפוליסות, אך לא בתחום החובה.