עסק ביש: שיחת הטלפון הזאת הייתה צפויה כמו הפיצוצים במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. ראש הממשלה בנימין נתניהו טלפן אתמול ליובל כרמי, בעל דוכן פלאפל מאשדוד, לאחר שצפה בכתבת הטלוויזיה המרגשת של נגה ניר נאמן, והביע הזדהות עם כאבו. לצד השיחה הכנה, היה כאן ניסיון למנוע פיגוע אלקטורלי, אבל נתניהו הוסיף שהוא מזדהה עם המצוקה האמיתית של רבים מבעלי העסקים הקטנים והעצמאים. "הבעיות אמיתיות, ואנחנו נפתור אותן", אמר.

הבעיה של כרמי היא מקרה בודד בים של מאות אלפי עסקים שנקלעו לצרה צרורה. כולם הקפידו למלא את הוראות משרד הבריאות ונעלו לחלוטין את שערי העסקים. אולם המדינה שסגרה את הדלתות לא עומדת במינימום המצופה ממנה: מתן המפתח הפיננסי להצלת בתי העסק.

מאז שהוכרז לפני כחודש על הפעלת "תוכניות הסיוע" בהיקף 80 מיליארד שקל למגזר העסקי, מתברר שמעט מאוד נעשה. רוב הסעיפים נותרו בגדר הבטחות, וחלק גדול מהתיקונים נעשו תוך כדי תנועה בעקבות הפגנות העצמאים. לפי חישובים שעשיתי, מתוך 80 מיליארד שקל שולמו עד כה בפועל לעצמאים, לעסקים הקטנים ולמגזר העסקי כ־5.5 מיליארד שקל בלבד. יתר הכסף נבלע בין שלל האותיות הקטנות שהצליחו להחדיר אנשי האוצר לתוכנית הסיוע.

יובל כרמי (צילום: צילום מסך)
יובל כרמי (צילום: צילום מסך)

החישוב הולך כך: מקרן סיוע של 8 מיליארד שקל לעסקים קטנים, ניתנו עד כה הלוואות בהיקף 900 מיליון שקל בלבד. מתוך דמי אבטלה לעצמאים (לא כולל שכירים בעלי שליטה) בהיקף 3.8 מיליארד שקל, שולמו עבור פעימה ראשונה 640 מיליון שקל בלבד. מקדמות מס, ששולמו בהיקף 2 מיליארד שקל, עדיין לא הוחזרו לעצמאים. מה שכן שולם היו מענקי הילדים, בהיקף של 500 שקל לילד, ובסך הכל 2 מיליארד שקל. אם נחבר את כל המספרים הללו (כולל החזר מקדמות המס), נגיע ל־5.5 מיליארד שקל - סכום נמוך משמעותית מ־80 מיליארד שקל.

אז איך מסבירים את הפער? מספר דוגמאות: הקמת "קרן מנוף" לחילוץ עסקים במגזר העסקי - בהיקף 4.5 מיליארד שקל - לא הוקמה. גם הקרן לעסקים גדולים בהיקף 6 מיליארד שקל עדיין לא החלה לפעול. תשלום הפעימה השנייה לאפריל של דמי האבטלה לעצמאים - לא יצא לדרך. נכון, המדינה תשלם כ־6 מיליארד שקל ליותר ממיליון מובטלים שהוצאו לחל"ת, אבל הכסף בגין חודש אפריל טרם הועבר.

אדוני ראש הממשלה, אם אתה מעוניין באמת לסייע לפלאפל של יובל כרמי מאשדוד ולבעלי העסקים האחרים, המהלך המיידי שעליך לעשות הוא להתחיל לאשר מענקים בהתאם לאובדן ההכנסות. יש להזרים את הכסף, הדרוש כמו מכונת הנשמה לחולה קורונה, לעשרות אלפי ספרים, קוסמטיקאים, בעלי מסעדות ובתי קפה, בעלי אולמות האירועים, בעלי חנויות האופנה ועוד; הכלל הוא: סגרת - שילמת. באוצר יודעים בדיוק איך לחשב את מתכונת התשלום, שמאוד דומה למה שבוצע לאחר מבצעים צבאיים. אתמול התכנסה ישיבה בהשתתפות שר האוצר משה כחלון, ושם התברר שהם מכירים בעל פה את דרכי החישוב, אבל נחשו מה - לא רוצים לשלם.

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

אדוני ראש הממשלה, אם אתה חושב שאין מספיק כסף בקופה, קח סיכון ואפשר לפתוח לאלתר את ענפי הקמעונאות ברחובות, ובמיוחד בקניונים. צעד זה יאפשר לך להרוויח פעמים: להוציא ממעגל החל"ת 350 אלף איש (ולחסוך את תשלום דמי האבטלה), ולהתחיל לגבות מסים מסקטור עתיר הכנסות זה. אם אין לך את האומץ לעשות אחד מהשניים, המילים היפות שאמרת לאדון כרמי מאשדוד יישמעו לא יותר מדברי הספד.