דני איילון הוא יו"ר ומייסד משותף של קרן ההשקעות הבינלאומית SILVER ROAD CAPITAL, ובעבר כיהן כשגריר ישראל בארה"ב וכסגן שר החוץ. בשיחה עם מעריב הוא מסביר למה להערכתו משבר הקורונה לא יביא למהפכות פיננסיות או כלכליות, אך הוא בהחלט יאיץ מאוד תהליכים שכבר קיימים.

"בגלל הקורונה המערכת הבנקאית המסורתית, המבוססת על סניפים ועל קשר פיזי בין הבנק, קרי נציגיו, והלקוחות, פסקה כמעט לחלוטין וכל מערכת היחסים בין הבנק ולקוחותיו מתנהלת באמצעות הערוצים הדיגיטליים. כתוצאה מהקורונה, ואחרי שהמגבלות שהוטלו על הציבור יוסרו כי כבר לא יהיה בהן צורך, אנחנו בכל זאת נהיה עדים להאצת סגירת סניפי בנקים וקפיצה בשימוש הערוצים הדיגיטליים, הציבור יאיץ את המעבר לניהול פעולותיו הבנקאיות מהכורסה בסלון", אמר איילון.

מה שאתה אומר למעשה יביא למהפכה בכל המערכת הפיננסיות, ואתה אומר שזו לא מהפכה. למה אתה מתכוון?
"זו אולי מהפכה ברמת הבודד, המיקרו, אך זו לא מהפכה כי הקורונה לא תביא לתהליכים חדשים אלא להאצת תהליכים קיימים. בגלל מהפכת הקורונה אנחנו פחות ניידים, אנחנו נשארים יותר בבית, עבודה מהבית, קניות מהבית, שירותים פיננסיים מהבית, וזה אפשרי בזכות טכנולוגיות שקיימות כבר זמן רב. האינטרנט מאפשר עבודה מהבית וקניות מהבית, וכמובן תשלומים מהבית, וכל זה מתאפשר בזכות מערכת פיננסית שמבוססת על תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי.

"אך זו לא מהפכה, שכן כל הדברים היו קיימים כבר זמן רב, אולי השימוש שלהם גדל בצורה מדודה ומתונה כי הבחירה הייתה וולונטרית. עקב כך אוכלוסיות רבות כמו מבוגרים, שכבות אוכלוסייה חלשות שהיו חשופות לשינויים טכנולוגיים, לא נהגו לעשות בהם שימוש. עכשיו לציבור לא הייתה ברירה ונאלצו להשתמש באותם ערוצים, וגילו שזה לא נורא. ומשום שהתהליכים האלו הם יותר נוחים למשתמשים אני צופה שהשימוש בהם יגדל בשיעור גיאומטרי. שים לב ששוק ההון כבר ער לשינויים האלו, ובמיוחד לשינויים בהרגלי תשלום שעוברים בהדרגה מדלפק הבנק למכשיר לאישור תשלום בכרטיסי אשראי.

"נתון מאלף שמצביע על המגמה הברורה של המעבר המהיר לעולם כרטיסי האשראי והתשלומים הדיגיטליים הוא שווי השוק של חברת כרטיסי האשראי הגדולה בעולם, ויזה (360 מיליארד דולר), שגדול לעין שיעור משווי השוק של הבנק הגדול בעולם (276 מיליארד דולר, JP Morgan).

אני מסכים שבתחום המיקרו, הקשר בין האדם הבודד למערכת הפיננסית, התהליכים הקיימים יואצו, אך אני לא מבין איך זה יבוא לידי ביטוי בתחום המאקרו, כי בקשר הפיננסי הבין מוסדי החשוב הוא הקשר בין ארגונים תהליכי קבלת החלטות, ופחות השימוש בטכנולוגיה, הלא כן?
"כמובן ששום מערכת בינה מלכותית לא תחליף את שיקול הדעת של האנשים ומנהלי העסקים, אבל המערכת תתייעל באופן רב כשכל הפעולות העיקריות יתבצעו בשלט רחוק, גם כאלה שמצריכות היום ממשק אנושי. התהליך של קבלת ההחלטות, שמתבסס על הרצון להרוויח ואולי גם לשמור על כללי זהירות, לא השתנה, אך עצם השינויים הטכנולוגיים משנים את הקריטריונים לקבלת ההחלטות".