סמנכ"לית שומה וביקורת ברשות המיסים פזית קליימן התראיינה הבוקר (שלישי) לתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והסבירה את חלוקת כספי התמיכה הממשלתיים לעצמאים ולעסקים שנפגעו הקורונה, כמו גם את ההבדל בין הפעימה הראשונה לשנייה, מבחינת בדיקת הזכאות לסיוע הכלכלי.

נתניהו אמר ׳העברנו מיליארדים למשק אבל הבירוקרטיה מונעת שהכסף יגיע לאזרחים׳, זאת את?
"אני מניחה שהייתה התייחסות להרבה תהליכים בדרך. אני יכולה להתייחס למה שבאמת אנחנו מתפעלים, לכל הנושא של הפעימה הראשונה, השנייה והשלישית. בפעימה הראשונה, לרקע, יש פוטנציאל של 280,000 עצמאים שזכאים לקבל סכום של עד 6,000 שקלים. עד היום, התחלנו את זה סביב פסח, פתחנו את זה וזה עלה לאוויר כשהיו תקנות לשעת חירום, והיום כ-200,000 עצמאים קיבלו את הכסף לחשבון הבנק שלהם".

כמה הגיע לציבור מתוך ה-80 מיליארד שהובטח?
"זה מורכב, כל ההטבות מורכבות מהרבה הטבות שהן לאו דווקא באחריות רשות המיסים, כל הנושא של אני מניחה גם ארונה והלוואות ועוד. אני יכולה להתייחס לדברים שאנחנו באמת אחראים על התפעול שלהם".

פוטנציאל של 280,000, איך אתם בודקים? מה זה פוטנציאל?
"אנחנו לא בודקים, יש איזה שהם תנאים שצריך לעמוד בהם. לצורך העניין, אחד התנאים המשמעותיים הוא מי שההכנסה שלו, בפעימה הראשונה, מי שההכנסה שלו בחודשים מרץ-אפריל, המחזור שלו ירד בלמעלה מ-25 אחוז לעומת שנה קודמת - הוא זכאי למענק. אין כאן הרבה בירוקרטיה מבחינת הציבור. הפעימה הראשונה כבר עלתה, העצמאים שנכללו והיו זכאים, כל מה שהיה עליהם לעשות וזה מה שעשו ה-200,000 זכאים שכבר עשו, נכנסו לאזור האישי ומיד קיבלו הודעה האם הם זכאים ומה גובה המענק".

שומעים את העצמאים שעשו מה שרשות המיסים אומרת להם, נכנסו לאזור האישי, מילאו פרטים והכסף לא בא.
"בעיקרון, כל מה שהעצמאים היו צריכים לעשות זה להיכנס לאתר ונדרשת הצהרה על ירידה במחזור 200 אלף מתוך 280 זכאים בפעימה הראשונה עשו את זה והכסף בחשבון הבנק שלהם. העברנו סכום ממוצע של סדר גודל של ארבעת אלפים בממוצע ויש גם עשרות אלפים שקיבלו את ה- 6 אלפים שזה התקרה״.

זה לא לעג לרש?
"בפעימה הראשונה, באמת הסכום היה נמוך יותר, היה תקציב מסוים שהינו צריכים איכשהו לחלק אותו. בפעימה השנייה שהיא בעצם אמורה להיות היום, היום יפתח לציבור, יש פוטנציאל של למעלה מחצי מיליון בעלי עסקים, עצמאים וגם בעלי שליטה בחברות. שיפרנו הרבה דברים מהפעימה הראשונה לשנייה. חלק מהדברים, לדוגמא, שבפעימה הראשונה, והייתה ביקורת על זה, לא נכנסו בעלי שליטה בחברות שבשליטתן וגם הם לא היו זכאים לדמי אבטלה מביטוח לאומי. בפעימה השנייה הם נכללים. סכום המענק המקסימלי מגיע עד 10,500 שקלים, האוכלוסייה שזכאית זו אוכלוסייה שההכנסה החייבת שלה בשנת 2018 הייתה עד מיליון שקלים. זאת אומרת, יש כאן גם סכומים יותר גבוהים וגם אוכלוסייה יותר רחבה שנכנסת למענק הזה, ולכן יש פוטנציאל של למעלה מחצי מיליון".

שמענו אתמול ממנהל רשות המיסים שמהבוקר כל אזרח יוכל לקבל את הכסף תוך 48 שעות, למה זה לקח חודשיים? בזמן הזה כמעט מצאו חיסון לקורונה.
"מהיום, אבל זה יהיה בערב. קודם כל צריך להבין שיש כאן החלטות ממשלה ויש תקנות שעת חירום בחקיקה, כשיש חקיקה והנושא סגור אנחנו יודעים איך להתחיל לתפעל את זה. החקיקה ברגע שהיא עברה אנחנו עובדים על זה ובאמת מי שנכנס לאתר, סדר גודל של 48 תוך יומיים בערך הכסף בחשבון הבנק שלו, אותם 200 אלף שקודם הזכרתי שקיבלו בפעימה הראשונה, הכסף כבר בחשבון הבנק שלהם".

הפער בין התמודדות מערכת הבריאות לעומת מערכת הכלכלה?
"הסכום שהוחלט עליו זה הסכום שתוקצב לצורך העניין. אנחנו באמת עושים את המאמצים כדי לתפעל את זה בצורה הכי טובה, הכי יעילה והכי פחות בירוקרטית. כל מה שהאזרח צריך לעשות זה להצהיר על ירידה במחזורים, זה הכול".

הם יודעים מה לעשות אבל הם לא מקבלים את זה בסופו של דבר. הבירוקרטיה הישראלית היא רצחנית.
"אני מכירה את הבעיות האלה. מדובר קודם כל בתקנות שעת חירום, תקנות שעברו יחסית מאוד מהר, אבל עד שהתגבשה ההחלטה ועד שעברו התקנות, ברגע שהדברים האלה עברו אנחנו מיד נכנסנו לפעולה. מבחינתנו זה יהיה תוך יומיים, זה אמור להיות בין 48-72 שעות בחשבון הבנק. זה יעלה כבר היום ויהיה אפשר להיכנס ולבקש".