מנכס לנטל? בעלי איגרות החוב שהשקיעו 6 מיליארד שקל באג"ח של קבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה, יצטרכו להחליט היום אם לפתוח נגדו בהליכים משפטיים. מדובר בהחלטה לא פשוטה, שכן כל הליך משפטי ייתקל בהתנגדות עזה מצד טייקון העסקים.

כאות של רצון טוב, ביצע אתמול תשובה שני מהלכים: הגשת טיוטת תשקיף לרשות ניירות ערך לגיוס 200 מיליון שקל בהנפקת זכויות (כחלק ממהלך גיוס מקיף יותר של 400 מיליון שקל), ומכירת יתרת החזקותיו (5%) ממניות הפניקס למספר גופים מוסדיים תמורת 200 מיליון שקל נוספים. תשובה לא התחייב לנצל את חלקו היחסי בזכויות ההנפקה, מה שמותיר בסימן שאלה את רצינות כוונותיו. עד כה הוא לא הכניס את ידיו לכיס, וספק אם יעשה זאת אם נציגות איגרות החוב תחליט לפעול נגדו. אשר למכירת מניות הפניקס, מדובר במניות שהגיעו לקבוצת דלק במסגרת עסקות החלף שנעשו עם הבנקים. העסקה תאפשר לפרוע את חובות תשובה לבנק לאומי ולשחרר שעבוד חלקי על מניות דלק קידוחים.

תחנת דלק, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
תחנת דלק, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

נציגות איגרות החוב, הכוללת את הראל, מנורה מבטחים ופסגות, המיוצגים על ידי עו"ד רענן קליר, תיאלץ להתמודד עם דילמה לא פשוטה כיצד לנהוג עם תשובה, שבשבועות האחרונים מוכיח כי הוא מעדיף במובהק את האינטרס של הבנקים (שלהם הוא חייב 1.8 מיליארד שקל) על פני בעלי איגרות החוב, שחובותיו אליהם גבוהים פי שלושה (6 מיליארד שקל). גובה החובות הפרטיים של תשובה למערכת הבנקאית נאמדים בלמעלה ממיליארד שקל.

בשיחת וידיאו שנערכה שלשום הודה תשובה כי הוא חייב להרגיע את הבנקים. לדבריו, "הבנקים בלחץ, הם ממשיכים לאיים ועלולים לגרום לנזקים בלתי הפיכים. יש לנו עדיין בעיות וחיכוכים עם בנק לאומי. אסור לנו להיות במצב שלא נגיע איתם להבנה".

לתשובה יש סיבה טובה לחששות: הבנקים, ובראשם לאומי, כבר הוכיחו שבעת הצורך הם יודעים לקחת אותו לבית המשפט. הם הרבה פחות סלחנים, ומנהלים בבנק כבר האשימו אותו כמפר סדרתי של סיכומים.

יצחק תשובה (צילום: גיא חמוי)
יצחק תשובה (צילום: גיא חמוי)

גם לבעלי איגרות החוב היו טענות כלפי איש העסקים בעניין הפרת הבטחות, אולם עמדתם עד היום הייתה רחוקה מלהיות נחרצת. לא במקרה: כדי לשלוח את תשובה לשולחן כינוס הנכסים, או לחילופין לדרוש את החלפתו בטענה שהפך מנכס לנטל, ייאלצו מחזיקי האג"ח להוכיח מהן האלטרנטיבות להמשך ניהול החברה. האם קיים מנהל המסוגל להיכנס לנעליו של תשובה בניהול קבוצת דלק? האם לדירקטוריון יהיה אומץ להחליפו? מי המנהל המסוגל להיכנס לנעליו של תשובה בניהול הקבוצה? ומהם ההפסדים שעלולים להיגרם ממהלך כזה?

מדובר כאמור בדילמות לא פשוטות, ואת זה יודע טייקון העסקים לנצל היטב. בכל מקרה, אם בעלי האג"ח יחליטו לפעול נגדו בבית המשפט, תשובה לא יוותר, ואז ייפתח אחד המאבקים המשפטיים המתישים, שסיפור הסתבכות אפריקה ישראל יהיה לעומתו משחק ילדים.

האינטרס העליון של תשובה הוא להמשיך להיות בעל השליטה בחברת איתיקה, הפועלת בתחום קידוחים בים הצפוני, וכן במניות דלק קידוחים. מוקדים אלה עשויים להבטיח את תזרים המזומנים של החברה. הנכס העיקרי המועמד למכירה היא חברת דלק ישראל, הכוללת 239 תחנות דלק ו־160 חנויות נוחות.