הסטארט־אפ הישראל CaStory, שייסדו תום ייטב (29) ואיליה מארק (30), פיתח תוכנה חכמה מבוססת בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת (Computer Vision) לאיתור מיידי של ליקויי בנייה והפקת פלט מדויק לצורך תיקון פערים מתוכניות הבנייה בזמן אמת.

התוכנה משמשת קבלנים, אדריכלים ואנשי מקצוע מתחום הנדל"ן. היזם מזין את התוכניות האדריכליות למערכת CaStory, ומנהל העבודה סורק באמצעות מצלמת 360 המולבשת על הקסדה שלו, בצורה פאסיבית לחלוטין, את פנים המבנה.

המידע הוויזואלי מפוענח בסיום היום אל מול התוכניות, ומייצר תמונת מצב מדויקת של מצב האתר, וסיכום הפערים שזוהו. לדוגמה - מפורט היכן ישנם פערים בין מיקומי נקודות החשמל לבין המיקומים שהוגדרו בתוכניות, האם ההתקדמות בדירה מסוימת מתעכבת בהשוואה ללוח הזמנים המקורי, וכן ניתן לבצע סיור וירטואלי מרוחק באתר.

חברת סטארטאפ (צילום: אינג אימג')
חברת סטארטאפ (צילום: אינג אימג')

"עיכובים בבנייה ובמסירת מפתחות לדירות עולים לכל הנוגעים בדבר בלא מעט כסף ועוגמת נפש", הדגיש ייטב, "החל ברוכשי הדירה שהכניסה אליה מתעכבת ונאלצים לשכור מקום מגורים חלופי, וכלה בקבלן ובעובדיו שצריכים לתקן שוב ושוב את הנעשה בשטח על מנת שיתאים לתוכניות, לרוב בשלבי בנייה מתקדמים, מה שכרוך בעלויות גבוהות במיוחד.

"במקום לאתר ליקויים ואבטחת איכות בנייה באופן ידני, כפי שמתבצע כיום על ידי קבלנים ומפקחים, הפתרון שפיתחנו חוסך לעובדים בשטח בדיקות מייגעות ותיקונים חוזרים ונשנים. התוכנה שלנו מאפשרת לקבלן וליזם לשלוט בצורה טובה יותר על התקדמות הפרויקט, ולוודא שהביצוע עובר בצורה תקינה".

היום ישתתפו מייסדי CaStory באירוע היירוד־שואו של מרכז החדשנות Highroad, המתמחה בטכנולוגיות אורבנית. לראשונה מאז הקמתו, יקיים Highroad את אירוע הגמר של תוכנית ההאצה שבו מציגות החברות הבוגרות את הישגיהן, בפורמט דיגיטלי לחלוטין.

איל הופמן, מנכ"ל מרכז החדשנות Highroad, הוסיף: "אחד המאפיינים הבולטים ביותר של סביבה אורבנית הוא הבנייה לגובה, שמטרתה למקסם את השטחים העירוניים ולרכז את האוכלוסייה, בין אם לצורכי מגורים, עבודה או מסחר, ברבי־קומות. "ככל שהבניין גדול יותר, כך תלויים בו יותר אנשים, ולכן יש חשיבות עליונה לדיוק המרכיבים השונים בו. בחרנו בחברת CaStory לתוכנית של Highroad, מאחר שזיהינו את הפוטנציאל והיכולות של הצוות והנחיצות של הפתרון, וכל שנותר הוא להביא אותו לשלבים מתקדמים ולרמת גימור גבוהה. בתקופה שבה השתתפה החברה בתוכנית היא כבר שירתה חברות בנייה מובילות בארץ במספר פרויקטים של שכונות ורבי־קומות, והשלב הבא, שכבר החל, הוא לקוחות בחו"ל".